In het wild: Honda S800
De laatste voor de S2000
Jos verblijdt ons in deze lange zonnige periode met foto's van een gele S800. De S800 was de opvolger van de S600, die op zijn beurt weer de S500 opvolgde. Aan de buitenkant zijn de verschillen tussen de drie modellen minimaal. De S800 beschikte echter, zoals z'n naam al weggeeft, over een grotere motor dan z'n voorgangers. De vierpitter was met 791 cc naar hedendaagse maatstaven minuscuul, maar diskwalificeerde zich met deze cilinderinhoud toch volledig voor de Japanse kei car-eisenvan die tijd. Wel is het autootje met een lengte van nog geen 3,4 meter uitgesproken compact. Dat weerhoudt de S800 er niet van om het klassieke roadster-concept toe te passen. De motorkap is dus relatief lang en de motor drijft de achterwielen aan. Het maximumvermogen van zo'n 70 pk komt pas vrij bij 8.000 tpm en de viercilinder kan naar verluidt zonder morren tot 10.000 tpm(!) worden doorgetrokken.
De sportieve S-modellen van Honda uit de jaren 60 waren er ook als coupé en kregen dan een kenmerkend koetswerk met een schuin aflopende achterzijde mee. Als roadster was de auto echter populairder en vond het model meer concurrentie op z'n pad. Die kwam vooral uit Engeland, maar ook Datsun had met de Fairlady Roadster een model in deze categorie in de aanbieding. Deze gele S800 stamt uit 1967, het tweede jaar van het tussen '66 en '70 geproduceerde model. De auto is zowaar niet geïmporteerd uit z'n thuisland of de VS, maar origineel Nederlands. Tel daar de ogenschijnlijk onberispelijke staat bij op en je weet dat de eigenaar een unieke auto in handen heeft. Dat is bovendien al heel lang het geval, want de S800 is aan het begin van deze eeuw voor het eerst én laatst overgeschreven.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen