In het wild: Carver One (2000)

Kantelen maar!

Vandenbrink Carver One

AutoWeek-lezer Hans Noordzij wist zijn camera onlangs op een wel heel bijzondere vangst te richten. Vandaag hebben we dan ook een echte Carver One op de planken staan!

Vandenbrink B.V. - een klein Nederlands creatief bedrijf - besloot dat een motorfiets en een auto best samen in een blender pasten. De Carver One was geboren.

Het enkele voorwiel was niet het opvallendste aan de One, dat weet iedereen die het bijzondere apparaat eens een bocht heeft zien nemen. Uitvinder en oprichter Chris van den Brink rustte de One uit met een technologisch hoogstandje dat werd betiteld Dynamic Vehicle Control werd betiteld. In een bocht kantelde de gehele carrosserie 'de bocht in', ook het voorwiel ging hierbij richting schuin richting de straat. Opvallend gegeven: de gehele achteras bleef daarbij geheel horizontaal.

De tweezitter - waarbij de inzittenden achter elkaar plaatsnamen - was een autorijbewijs nodig. Semi-motorrijden zonder helm: de Carver kon het je bieden. Een 660 cc grote viercilinder met turbo wist 65 pk en 100 Nm te leveren, goed voor een topsnelheid van 185 km/h en een sprintje vanuit stilstand naar 100 km/h in zo'n 8 seconden.

Helaas ging Carver in 2009 op de fles, al heeft men de patenten binnenshuis weten te houden. Het bedrijf Carver Technology heeft de 'kanteltechniek' inmiddels in beheer en bouwt sinds 2015 voor het Chinese Sunra - een fabrikant van o.a. scooters - de One, een creatie met de opvallende Nederlandse techniek.

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.