In detail: Volkswagen snijdt gigantisch in Duitse productiecapaciteit
Maar bijna zonder fabriekssluitingen
Het nieuws kwam vlak voor kerst al binnen, maar verdient veel meer aandacht: Volkswagen is eruit met de vakbonden. Er volgen voorlopig toch geen grote fabriekssluitingen in Duitsland, maar de maatregelen zijn evengoed zeer ingrijpend.
Als onderdeel van de deal met de in vakbonden verenigde fabrieksmedewerkers van Volkswagen, gaf het hogere management al aan om voorlopig af te zien van bonussen. Leuk signaal, maar uiteraard niet genoeg om het tij te keren voor Volkswagen. Door tegenvallende verkopen in China, onzekerheden over de elektrische toekomst en de komst van extra concurrenten uit China heeft Europa’s grootste autofabrikant het serieus zwaar, en dreigde het zelfs om voor het eerst in de geschiedenis Duitse fabrieken te moeten sluiten.
Dat laatste gaat voorlopig niet gebeuren, of althans bijna niet. De glazen ‘showfabriek’ in Dresden, in de megalomane Piëch-tijden bedacht om onder meer de Phaeton te produceren, sluit eind 2025 zijn deuren. Momenteel bouwt Volkswagen daar nog in kleine aantallen de ID3, terwijl het gros van de ID3’s uit een andere fabriek in Zwickau komt.
Golf naar Mexico, ID3 naar Wolfsburg
Dat gaat allebei veranderen. Dresden sluit helemaal, Zwickau gaat zich volledig toeleggen op de Audi Q4-productie en de productie van de Volkswagen ID3 en zustermodel Cupra Born gaat in Wolfsburg plaatsvinden. Daar, in de thuisbasis van het merk, maakt Volkswagen ruimte door de productie van de Golf en Golf Variant in 2027 naar Mexico te verplaatsen. Als gevolg daarvan zullen slechts twee van de huidige vier productielijnen worden gebruikt, zodat de directie hier flink in het personeelsbestand kan snijden. Treurig, maar lang niet zo treurig als de sluiting die eerst als optie op tafel lag. De toekomst van de Wolfsburgse fabriek wordt verzekerd door de belofte dat de toekomstige elektrische Golf – vermoedelijk de opvolger van de ID3 – en ‘een andere elektrische auto’ op de nieuwe SSP-basis hier in serieproductie gaan.
R&D
Ook het ontwikkelingscentrum in Wolfsburg moet inkrimpen. In totaal verdwijnen hier tussen nu en 2030 zo’n 4.000 banen, waarbij taken worden overgeheveld naar andere locaties. Ook wordt er wat meer samengevoegd als het om ontwikkelingstaken binnen de verschillende merken gaat, om op die manier met een kleiner team dezelfde resultaten te kunnen behalen.
Emden en Osnabrück
De fabriek in Emden, aan de overkant van de Eems bij Groningen, rollen de ID7 en ID4 ogenschijnlijk onverminderd van de productieband. Wie hier werkt, hoeft zich voorlopig geen zorgen te maken. Dat is anders voor de mensen die in Osnabrück aan de productielijn staan. Nicheproduct Volkswagen T-Roc Cabrio blijft hier tot medio 2027 in poductie en hoewel dat langer is dan gedacht, weten we al dat die eigenwijze cabrio geen opvolger krijgt. Het lot van deze fabriek lijkt daarmee bezegeld, maar Volkswagen zegt nog opties voor Osnabrück te onderzoeken.
Door het schrappen van productielijnen slaagt Volkswagen erin om de meeste Europese fabrieken open te houden, terwijl het toch fors snijdt in de productiecapaciteit en personeelskosten. In totaal schroeft VW de Duitse capaciteit met maar liefst 734.000 stuks terug. Dat is echt gigantisch: in 2023 produceerde de Volkswagen Group nog zo’n 1,9 miljoen auto’s in Duitsland. Het schrappen van in totaal zo’n 35.000 banen betekent voor het concern een jaarlijkse besparing van 1,5 miljard euro, en daar is het uiteraard allemaal om te doen.