In detail: Cupra als los merk naast Seat
Ook Ibiza van 'nieuw merk'
Tijdens de Autosalon van Genève maken we voor het eerst kennis met merk Cupra, het sportieve label dat van Seat is losgebikt en als performancemerk wordt neergezet, een merk dat volgens de Spanjaarden staat voor "uniekheid, verfijning en performance".
Natuurlijk kunnen we van Cupra de bestaande sportmodellen én een reeks nieuwkomers verwachten, maar dat is niet het enige waar het zich mee bezig gaat houden. De gehele autosportdivisie van Seat zal voortaan onder de vleugel van Cupra vallen. Momenteel is dit in beheer van Seat Sport. Het Cupra-beeldmerk is volgens de Spanjaarden geïnspireerd op - jawel - "tribale beschavingen en het weerspiegelt de waarden die het nieuwe merk wil overbrengen - passie, precisie, vastberadenheid en moed".
De eerste daadwerkelijk nieuwe Cupra die het merk gaat verkopen, is de Cupra Ateca, waarover hier alles te vinden is. Verder zegt Seat dat het dit jaar met de Cupra TCR gaat meedoen aan de TCR-competitie. De Leon Cup Racer TCR, zoals de auto nu nog heet, krijgt het nieuwe Cupra-logo op zowel kont als neus geplakt en wordt rondom voorzien van nieuwe bumpers. Ook horen een nieuwe motorkap, een nieuw stuurwiel en kuipstoelen bij de aanpassingen.
In Genève toont Seat straks ook designoefeningen voor de Cupra Ibiza en Cupra Arona, auto's waarvan de Spanjaarden nog niet beloven dat ze ook daadwerkelijk in productie gaan. De Ibiza is op foto 3, 4 en 5 te zien.
In Nederland wordt een klein aantal dealers omgevormd tot gespecialiseerde Cupra-dealers. In heel Europa gaat het om 260 dealers.
Eerder losgepeuterd
Cupra is heus niet het eerste van een merk losgeweekte label. Zo werd Abarth in 2007, onder leiding van Seats huidige CEO Luca De Meo (geen toeval) als los merk in de markt gezet. In 2015 was het de PSA Groupe dat DS losmaakte van Citroën. In datzelfde jaar maakte Hyundai van Genesis zijn luxemerk.