'Iedereen bij Mazda wil een nieuwe MPS'
Als we Guyton vragen naar de status van de MPS-modellen, begint hij te glimlachen: "Het klopt dat de MPS-modellen uitstekend passen bij het imago dat we nastreven. Ik kan je verzekeren dat werkelijk iedereen bij Mazda graag nieuwe MPS-modellen wil. Ik kan er helaas geen concrete uitspraken over doen verder."
Heeft de aarzeling wellicht met kostenbesparingen te maken dan? Ook dat is geen struikelblok, aldus de CEO: "Het kostenaspect van deze specifieke versie is minder van belang. Het gaat in dit geval niet alleen om directe winst: de aanwezigheid van een MPS-model in het gamma zorgt ervoor dat het imago van Mazda als geheel een impuls krijgt en dat effect is niet in geld uit te drukken."
Turbo voor hogere vermogens
Nog een extra hint dat er waarschijnlijk één of meerdere MPS-modellen aan zitten te komen, krijgen we als we vragen naar de SkyActiv-motoren. Mazda bekritiseert de downsizing namelijk nadrukkelijk, dus dat zou betekenen dat het geen turbobenzinemotoren gaat voeren?
Zo ver wil Guyton niet gaan: "Het is zeker niet uitgesloten dat we in de toekomst alsnog benzinemotoren van turbo's gaan voorzien. Dat is immers een goedkopere oplossing dan het ontwikkelen van een volledig nieuwe motor met meer cilinders voor datzelfde vermogen."
En meer vermogen, waar zou Mazda dat voor nodig hebben? Juist, MPS-versies! Dus al heeft Guyton het niet concreet gezegd, de kans is groot dat er daadwerkelijk MPS-modellen komen.
Het volledige interview met Jeffrey Guyton lees je binnenkort in AutoWeek.
PRIVATE LEASE Mazda
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-30 e-SkyActiv-G 140 automaat Homura *BTW auto* *Dealeronderhouden* *All-in prijs*
- 2024
- 10.663 km

Mazda CX-30 e-SkyActiv-G 140 automaat Homura *BTW auto* *Dealeronderhouden* *All-in prijs*
- 2024
- 10.603 km

Mazda 2 SkyActiv-G 90 5MT Sport Selected *Trekhaak* *Dealeronderhouden* *Verwacht*
- 2019
- 50.000 km