ID Buzz-rivaal Kia PV5 is onderweg

Is dat nu een stuurwiel of een brillenkoker

Kia PV5
Kia PV5Kia PV5Kia PV5Kia PV5Kia PV5Kia PV5Kia PV5

Wie in Europa een bedrijfswagen bestelt, komt bijna automatisch bij Europese modellen uit. Kia wil daar een einde aan maken met de PBV-serie. De eerste uit die serie is deze PV5.

Voordat je erover begint: ja, het Japanse Toyota is ook actief op de bedrijfswagenmarkt. Het merk leent hiervoor echter uitsluitend modellen van het Stellantis-concern, die hun technische basis ergens in Frankrijk of Italië vinden. Niet erg, maar qua diversiteit is er nog wel wat te winnen in het door Stellantis, Mercedes, Renault, Ford en Volkswagen overheerste bedrijfsautolandschap.

Dat de Koreaanse aanval nu van Kia komt en niet van zustermerk Hyundai is licht opmerkelijk. Hyundai was hier immers eerder wel actief met ‘busjes’ en bracht ons onder meer de H300, buiten Nederland bekend als Starex of H-1. Die activiteiten zijn echter gestopt en nu is het de beurt aan Kia, dat het heel voortvarend wil aanpakken. Kia rept zelf niet van bedrijfswagens, maar noemt de nieuwe voortuigen ‘PBV’. Dat staat afhankelijk van wie je het vraagt voor ‘Purpose Built Vehicles’ of ‘Platform Beyond Vehicle’ en brengt een reeks praktische voertuigen in allerlei vormen en formaten. De overeenkomst: ze zijn allemaal elektrisch en er is in bepaalde toepassingen veel aandacht voor autonoom rijden.

De PBV-serie laat zich vergelijken met de EV-modelreeks voor elektrische personenauto’s en wordt ook op soortgelijke wijze gelabeld. Het eerste model in de reeks wordt deze Kia PV5, waarvan al eens een concept-car werd getoond. Het is een middelgrote bestelbus, die door zijn altijd elektrische aandrijflijn eerder de Volkswagen ID Buzz dan de Volkswagen Transporter op zijn pad vindt. Net als die Buzz, maar anders dan de elektrische bestellers van Mercedes en Stellantis, is dit altijd een EV. Dat betekent dat de ontwerpers geen rekening hoefden te houden met een grote en zware verbrandingsmotor en dus alle vrijheid hadden om de PV5 in te delen en vorm te geven. Het lijkt dan ook een behoorlijk opvallend, modern ogend busje te worden, met een opmerkelijk laag uitgesneden zijruit en een juist vrij hoge onderlijn van de voorruit. Door die grote zijruit zien we in dit geval een interessant tafereel, want de bestuurder lijkt een blauw stuk plastic vast te hebben en steekt tegelijkertijd een hand onder de over het dashboard gedrapeerde lap. Daarmee lijkt het alsof Kia hier andere besturingsvormen test dan een traditioneel stuurwiel, maar de combinatie van een blauwe brillenkoker en een goed verstopt stuurwiel lijkt vooralsnog waarschijnlijker.

Kia PV5

Maar wat gebeurt daar allemaal?

De PV5 is in principe een voorwielaandrijver en deze dichte besteller is naar verwachting slechts één van de vele varianten. Er komen andere lengte- en hoogtematen, maar ook versies met meerdere zitplaatsen. De Kia PV5 verschijnt naar verwachting in 2025 op de markt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.