AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Hybride Supra-racer: Engine of the Year
Een motor van de hybride Toyota Supra HV-R, die meedoet in de Japanse Super GT-raceklasse, is verkozen tot 'Race Engine of the Year'. De prijs werd uitgereikt op de Professional Motorsport World Expo in Keulen.
De nominaties werden bepaald door de redactie van het Engelse Race Engine Technology Magazine en de winnaars werden bepaald door erkende racemotor-professionals afkomstig uit alle takken van de autosport over de gehele wereld.
Door hybridesystemen in te zetten in de autosport hopen de ingenieurs van Toyota kennis te verzamelen om hybridesystemen efficiënter en lichter te maken. De betreffende racewagen is gebaseerd op de Toyota Supra GT (die wordt gebruikt bij de Super GT-races in Japan) en is uitgerust met een speciaal voor de racesport ontwikkeld hybridesysteem. Om dit systeem zo efficiënt mogelijk te laten werken en energie te laten regenereren zijn twee kenmerkende technieken toegepast, te weten drie elektromotoren en een speciaal ontwikkelde condensator.
De Supra is voorzien van speciale vierwielaandrijving die bestaat uit elektromotoren in de voorwielen en een 200 pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Dankzij dit energieregeneratiesysteem met drie motoren/generatoren kan de auto meer energie terugwinnen tijdens het krachtig remmen bij de veelal zeer hoge snelheden. Omdat een auto tijdens het racen veelvuldig maximaal accelereert en afremt, is het systeem uitgerust met een snelladend condensatorsysteem in plaats van conventionele oplaadbare accu's.
Het totale vermogen van de Supra HV-R ligt op 480 pk, het koppel bedraagt 510 Nm. De raceauto, die dit jaar de Japanse 24-uursrace van Tokachi won, heeft een leeggewicht van 1080 kilogram.
Door hybridesystemen in te zetten in de autosport hopen de ingenieurs van Toyota kennis te verzamelen om hybridesystemen efficiënter en lichter te maken. De betreffende racewagen is gebaseerd op de Toyota Supra GT (die wordt gebruikt bij de Super GT-races in Japan) en is uitgerust met een speciaal voor de racesport ontwikkeld hybridesysteem. Om dit systeem zo efficiënt mogelijk te laten werken en energie te laten regenereren zijn twee kenmerkende technieken toegepast, te weten drie elektromotoren en een speciaal ontwikkelde condensator.
De Supra is voorzien van speciale vierwielaandrijving die bestaat uit elektromotoren in de voorwielen en een 200 pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Dankzij dit energieregeneratiesysteem met drie motoren/generatoren kan de auto meer energie terugwinnen tijdens het krachtig remmen bij de veelal zeer hoge snelheden. Omdat een auto tijdens het racen veelvuldig maximaal accelereert en afremt, is het systeem uitgerust met een snelladend condensatorsysteem in plaats van conventionele oplaadbare accu's.
Het totale vermogen van de Supra HV-R ligt op 480 pk, het koppel bedraagt 510 Nm. De raceauto, die dit jaar de Japanse 24-uursrace van Tokachi won, heeft een leeggewicht van 1080 kilogram.
Plaats een reactie