Hybride Supra-racer: Engine of the Year

Toyota Supra SV-R
Een motor van de hybride Toyota Supra HV-R, die meedoet in de Japanse Super GT-raceklasse, is verkozen tot 'Race Engine of the Year'. De prijs werd uitgereikt op de Professional Motorsport World Expo in Keulen.
De nominaties werden bepaald door de redactie van het Engelse Race Engine Technology Magazine en de winnaars werden bepaald door erkende racemotor-professionals afkomstig uit alle takken van de autosport over de gehele wereld.
Door hybridesystemen in te zetten in de autosport hopen de ingenieurs van Toyota kennis te verzamelen om hybridesystemen efficiënter en lichter te maken. De betreffende racewagen is gebaseerd op de Toyota Supra GT (die wordt gebruikt bij de Super GT-races in Japan) en is uitgerust met een speciaal voor de racesport ontwikkeld hybridesysteem. Om dit systeem zo efficiënt mogelijk te laten werken en energie te laten regenereren zijn twee kenmerkende technieken toegepast, te weten drie elektromotoren en een speciaal ontwikkelde condensator.
De Supra is voorzien van speciale vierwielaandrijving die bestaat uit elektromotoren in de voorwielen en een 200 pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Dankzij dit energieregeneratiesysteem met drie motoren/generatoren kan de auto meer energie terugwinnen tijdens het krachtig remmen bij de veelal zeer hoge snelheden. Omdat een auto tijdens het racen veelvuldig maximaal accelereert en afremt, is het systeem uitgerust met een snelladend condensatorsysteem in plaats van conventionele oplaadbare accu's.
Het totale vermogen van de Supra HV-R ligt op 480 pk, het koppel bedraagt 510 Nm. De raceauto, die dit jaar de Japanse 24-uursrace van Tokachi won, heeft een leeggewicht van 1080 kilogram.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.