Hybride dubbeldekkers in Londen

Hybride bus in Londen
In Londen zijn zeventien hybride dubbeldekkers in gebruik genomen. De dieselmotor is ongeveer de helft van het formaat van een normale bus en lithium iontechniek zorgt voor de rest van het vermogen.
Londen heeft met zijn progressieve burgemeester Ken Livingstone het plan om één van meest duurzame steden ter wereld te worden. Daarom zijn er nu zeventien hybride bussen in gebruik genomen. De elektromotor daarvan is gekoppeld aan lithium iontechniek en kan onder meer remenergie hergebruiken. De dieselmotor waaraan deze elektronica is gekoppeld, heeft maar de helft van het formaat van een normale krachtbron die dienstdoet in een bus.
De bus heeft geen conventionele versnellingsbak en volgens fabrikant Alexander Dennis is het hybridesysteem bijzonder licht, zodat de bus relatief weinig weegt – en dat is dan weer goed voor het verbruik.
Hybride bussen met deze techniek rijden al rond in New York, San Fransisco, Houston, Toronto en Ottawa. In totaal zijn er al 1.500 in gebruik. Tot dusver is met de hybride diesels al 70 miljoen mijl afgelegd en volgens de fabrikant is er al vijf miljoen liter diesel mee bespaard en zo'n 50.000 ton CO2.

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.