AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Hulp voor Grote Drie in zicht
14
Er gloort een beetje hoop aan de horizon voor de Grote Drie. Vandaag wordt in Amerika gestemd over de 15 miljard dollar hulp die GM, Chrysler en Ford zouden ontvangen. De voortekenen zijn hoopvol, maar de hulp wordt niet zomaar gegeven.
De drie grootste Amerikaanse autofabrikanten verkeren al tijden in zwaar weer. Zonder staatshulp zijn GM en Chrysler waarschijnlijk al in maart door hun financiële reserves heen. Ook Ford zit in een lastig parket, hoewel dat bedrijf wat langer het hoofd boven water kan houden. Daarom vroegen de Grote Drie eerder dit jaar al om 34 miljard dollar aan staatssteun.
De Amerikaanse regering is echter kritisch. Volgens de staat is de crisis in Detroit aan de autobouwers zelf te wijten. De autobouwers zouden teveel naar de korte termijn hebben gekeken en daardoor achter de feiten aanlopen.
Faillissement zou echter voor de Amerikaanse economie op lange termijn nog nadeliger kunnen zijn. De werkloosheid is nu al relatief hoog en faillissement zou betekenen dat de Amerikaanse overheid miljarden aan belastinginkomsten mis zou open.
Vandaar dat de regering nu een voorstel voor 15 miljard dollar aan staatssteun bekijkt. Het is de bedoeling dat het geld komt uit de 25 miljard dollar die de autoconcerns kregen voor de ontwikkeling van duurzame technologie. Dit zou de fabrikanten in elk geval tot maart moeten redden. Tegen die tijd is Obama aan de macht en die heeft te kennen gegeven dat het voor hem niet acceptabel is als de Grote Drie ten onder zouden gaan.
De hulp is echter niet voor niets. Indien de fabrikanten akkoord gaan betekent dit dat ze aan strenge voorwaarden moeten voldoen. Zo zou er een "Auto Tsaar" aangesteld worden die de industrie nauwlettend in de gaten houdt. Indien de investeringen die de fabrikanten doen in zijn ogen niet nuttig zijn, kan hij de bedrijven terugroepen. Ook moeten de autobouwers met een structureel plan komen om de bedrijven weer gezond te maken. De Grote Drie voeren ook al jaren een juridische strijd tegen de strenge broeikasgaswetten die in Californië gelden. Deze moet meteen stopgezet worden, vinden de fabrikanten.
De Amerikaanse regering is echter kritisch. Volgens de staat is de crisis in Detroit aan de autobouwers zelf te wijten. De autobouwers zouden teveel naar de korte termijn hebben gekeken en daardoor achter de feiten aanlopen.
Faillissement zou echter voor de Amerikaanse economie op lange termijn nog nadeliger kunnen zijn. De werkloosheid is nu al relatief hoog en faillissement zou betekenen dat de Amerikaanse overheid miljarden aan belastinginkomsten mis zou open.
Vandaar dat de regering nu een voorstel voor 15 miljard dollar aan staatssteun bekijkt. Het is de bedoeling dat het geld komt uit de 25 miljard dollar die de autoconcerns kregen voor de ontwikkeling van duurzame technologie. Dit zou de fabrikanten in elk geval tot maart moeten redden. Tegen die tijd is Obama aan de macht en die heeft te kennen gegeven dat het voor hem niet acceptabel is als de Grote Drie ten onder zouden gaan.
De hulp is echter niet voor niets. Indien de fabrikanten akkoord gaan betekent dit dat ze aan strenge voorwaarden moeten voldoen. Zo zou er een "Auto Tsaar" aangesteld worden die de industrie nauwlettend in de gaten houdt. Indien de investeringen die de fabrikanten doen in zijn ogen niet nuttig zijn, kan hij de bedrijven terugroepen. Ook moeten de autobouwers met een structureel plan komen om de bedrijven weer gezond te maken. De Grote Drie voeren ook al jaren een juridische strijd tegen de strenge broeikasgaswetten die in Californië gelden. Deze moet meteen stopgezet worden, vinden de fabrikanten.
Lees ook
Audi RS3 Sportback ABT (2019) - Op de Rollenbank
Autotest
De Datsun 240Z daagde zelfs de Porsche 911 uit, hoe liggen de verhoudingen 50 jaar later?
Autotest
Praktijkervaring Mitsubishi Outlander PHEV: Na 12 jaar revanche
Oud & Nieuw
Met de Swift van 2005 definieerde Suzuki de bekende looks die ook de nieuwe weer heeft
Mijn eerste auto