Het kan de ‘Belgische’ Volvo EX30 net zo vergaan als de Nederlandse Volvo 480

Wel bedoeld, niet gelukt

Volvo 480 EX30

De markante Volvo 480 was ooit wel bedoeld voor verkoop in de Amerika, maar heeft die stap uiteindelijk nooit gezet. Bij de actuele Volvo EX30 is de oversteek al wel gelukt, maar kan het Amerikaanse avontuur zomaar weer voorbij zijn als de hoge invoerheffingen waarmee president Trump dreigt er echt gaan komen.

‘Side markers’, dikke bumpers, dagrijlichten: de in Nederland ontworpen en gebouwde Volvo 480 was eind jaren 80 helemaal klaar voor de Amerikaanse markt. De Amerikaanse carrière van de markante hatchback met klapkoplampen ging uiteindelijk niet door, volgens de overlevering vooral vanwege ongunstige wisselkoersen.

Precies zo zal het de inmiddels (ook) in België gebouwde Volvo EX30 niet vergaan, want deze auto heeft de marktintroductie in de VS al doorgemaakt. Volvo heeft er in april 631 exemplaren geregistreerd, maar toch kan het de EX30 nog op 480-achtige wijze vergaan. Tegenover Reuters laat Volvo-CEO Hakan Samuelsson weten dat het op een winstgevende manier voeren van de kleine EV in Noord-Amerika simpelweg onmogelijk wordt als de invoerheffing waarmee Trump dreigt er echt komt.

Die heffing van maar liefst 50 procent op goederen uit de EU is inmiddels uitgesteld tot juli. Het genoemde percentage dient ongetwijfeld als openingsbod voor een onderhandeling die uiteindelijk een minder heftig resultaat kan hebben, maar ook dan kan het in theorie lastig worden voor Volvo om zijn kleinste en voordeligste model in Amerika aan te bieden. De EX30 heeft in de VS een vanafprijs van $46.195 (MSRP), omgerekend zo’n €40.600. Dat is fors meer dan wat de EX30 bij ons moet kosten, totdat je bedenkt dat je voor het genoemde bedrag in de VS meteen een Twin Motor Performance in Plus-trim koopt. Die versie kost bij ons €47.795 en dan valt de Amerikaanse prijs ineens wel mee.

Volvo 480

Volvo 480.

Dat de EX30 evengoed flink last heeft van importheffingen her en der, is inmiddels wel zeker. De auto werd aanvankelijk alleen in China gebouwd, wat voor de Amerikaanse markt al snel kansloos bleek. De Amerikaanse marktintroductie werd daarom uitgesteld totdat de Belgische productie van de EX30 een feit was, maar nu bestaat de kans dat ook die route wordt afgesneden.

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.