AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Het doek is officieel van de Jaguar XJ!
127
Door de internet-tamtam konden we al voor de officiële onthulling wennen aan het nieuwe uiterlijk van de Jaguar XJ. Maar nu is het dan zo ver: hier hebben we alle details van Jaguars nieuwe vlaggenschip voor u!
De nieuwe XJ is een bewuste stijlbreuk van Jaguar met het huidige model. Dat was onderhuids zeer bijdetijds, maar doordat hij uiterlijk alleen door de autoliefhebbers van het oude model te onderscheiden was, kozen de meeste potentiële kopers toch een Duitse auto uit het rijtje Audi A8-BMW 7-serie-Mercedes S-klasse.
Van de nieuweling kunnen we dat in ieder geval niet zeggen. De auto heeft een neus die sterk doet denken aan die van de C-XF Concept (voorbode van de XF) en een achterkant die hint naar de Lancia Thesis en Bentley Continental Flying Spur. Voor deze achterlichten gebruikt Jaguar LED-technologie.
Van de nieuweling kunnen we dat in ieder geval niet zeggen. De auto heeft een neus die sterk doet denken aan die van de C-XF Concept (voorbode van de XF) en een achterkant die hint naar de Lancia Thesis en Bentley Continental Flying Spur. Voor deze achterlichten gebruikt Jaguar LED-technologie.
Powerplay
Onderhuids zet de nieuwe XJ z'n Duitse concurrentie in de schaduw met z'n lichtgewicht constructie. Door het gebruik van aluminium en magnesium is de basisstructuur van de auto lichter dan die van de Mini Cooper. De XJ is volgens de Jaguar-technici zelfs lichter dan z'n kleine broertje, de XF. Dat betekent weer dat de XJ minimaal 150 kilogram lichter is dan een vergelijkbare Audi A8, BMW 7-serie of Mercedes S-klasse.
Ook qua motoriseringen is de nieuweling volledig bijdetijds. Voor minder dan 275 pk doet Jaguar het niet. De basismotor is de nieuwe 3,0-liter turbodiesel, die begin dit jaar in de XF en XK debuteerde. Bij de benzinemotoren is het helemaal feest, want de 'instapper' is daar de 5,0-liter V8 met 385 pk. De absolute topper is de 5,0-liter Supercharged met 510 pk. Alle XJ's hebben een op 250 kilometer per uur begrensde topsnelheid.
We kunnen ons voorstellen dat Jaguar in de toekomst nog met een iets minder potente benzinemotor komt, al heeft het merk wel aangegeven zich in de top van de markt te willen vestigen.
Onderhuids zet de nieuwe XJ z'n Duitse concurrentie in de schaduw met z'n lichtgewicht constructie. Door het gebruik van aluminium en magnesium is de basisstructuur van de auto lichter dan die van de Mini Cooper. De XJ is volgens de Jaguar-technici zelfs lichter dan z'n kleine broertje, de XF. Dat betekent weer dat de XJ minimaal 150 kilogram lichter is dan een vergelijkbare Audi A8, BMW 7-serie of Mercedes S-klasse.
Ook qua motoriseringen is de nieuweling volledig bijdetijds. Voor minder dan 275 pk doet Jaguar het niet. De basismotor is de nieuwe 3,0-liter turbodiesel, die begin dit jaar in de XF en XK debuteerde. Bij de benzinemotoren is het helemaal feest, want de 'instapper' is daar de 5,0-liter V8 met 385 pk. De absolute topper is de 5,0-liter Supercharged met 510 pk. Alle XJ's hebben een op 250 kilometer per uur begrensde topsnelheid.
We kunnen ons voorstellen dat Jaguar in de toekomst nog met een iets minder potente benzinemotor komt, al heeft het merk wel aangegeven zich in de top van de markt te willen vestigen.
Sportief
De nieuwe Jaguar is er met korte of lange wielbasis. De 'korte' (SWB) meet 5,12 meter, de Long Wheelbase (LWB) versie heeft een lengte van 5,25 meter. Beide versies zijn 1,89 meter breed en 1,45 meter hoog. De kofferruimte heeft een inhoud van 520 liter.
Wie in de XJ een statig dashboard vermoedt, wacht bij het instappen een verrassing: het interieur is modern en haast sportiever dan dat van de XF. Dat komt vooral door het sportstuur, de ronde ventilatieroosters en de futuristische, blauwe sfeerverlichting. In de middenconsole bevindt zich een TFT-scherm met een diameter van 12,3 inch en verder naar onderen zien we de ronde 'JaguarDrive' knop, waarmee de bestuurder de transmissie bedient.
De nieuwe Jaguar is er met korte of lange wielbasis. De 'korte' (SWB) meet 5,12 meter, de Long Wheelbase (LWB) versie heeft een lengte van 5,25 meter. Beide versies zijn 1,89 meter breed en 1,45 meter hoog. De kofferruimte heeft een inhoud van 520 liter.
Wie in de XJ een statig dashboard vermoedt, wacht bij het instappen een verrassing: het interieur is modern en haast sportiever dan dat van de XF. Dat komt vooral door het sportstuur, de ronde ventilatieroosters en de futuristische, blauwe sfeerverlichting. In de middenconsole bevindt zich een TFT-scherm met een diameter van 12,3 inch en verder naar onderen zien we de ronde 'JaguarDrive' knop, waarmee de bestuurder de transmissie bedient.
Audiogenot
Aparte vermelding verdient het speciale 7.1 audiosysteem dat specialist Bowers&Wilkens voor de Jaguar XJ heeft ontwikkeld. Het geluid komt via twintig speakers het interieur binnen en het totale vermogen van het systeem is 1200 Watt. Het systeem is optioneel, maar alle XJ's krijgen sowieso de beschikking over CD/DVD functionaliteit, USB, HD Radio en een harddisk voor alle muziek van de eigenaar.
In Engeland heeft Jaguar meteen al de prijzen bekendgemaakt, in ons land moeten we daar nog even op wachten. Het Engelse merk onthult de auto op de IAA, in het eerste kwartaal van 2010 verwachten we 'm in de Nederlandse showrooms.
Aparte vermelding verdient het speciale 7.1 audiosysteem dat specialist Bowers&Wilkens voor de Jaguar XJ heeft ontwikkeld. Het geluid komt via twintig speakers het interieur binnen en het totale vermogen van het systeem is 1200 Watt. Het systeem is optioneel, maar alle XJ's krijgen sowieso de beschikking over CD/DVD functionaliteit, USB, HD Radio en een harddisk voor alle muziek van de eigenaar.
In Engeland heeft Jaguar meteen al de prijzen bekendgemaakt, in ons land moeten we daar nog even op wachten. Het Engelse merk onthult de auto op de IAA, in het eerste kwartaal van 2010 verwachten we 'm in de Nederlandse showrooms.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Autotest
Deze bloedmooie Jaguar XJ6 en BMW 2800 moesten de Mercedes S-klasse aanvallen
Nieuws
De Jaguar XJ Coupé komt je een portie weemoed bezorgen - In het Wild
Reportage
Met de XJ40 gooide Jaguar het ook al over een andere boeg
Nieuws
De elektrische Jaguar XJ die nooit kwam
Nieuws