AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Herstructureringsplan Lada bekend
30
Lada, Renault en de Russische en Franse regeringen hebben een principe-overeenkomst gesloten over de reorganisatie bij Lada in het Russische Togliatti.
Renault heeft een kwart van de aandelen van Lada in handen. Daarmee hebben ze het flink voor het zeggen bij AvtoVaz, het moederbedrijf van Lada. Dat zit in zwaar weer en daarom wordt er een herstructurering gepland. Daarvan zijn de belangrijkste plannen openbaar gemaakt waarmee de aandeelhouders inmiddels akkoord zijn gegaan.
In de fabriek in Togliatti, de enige vestiging op de wereld waar Lada's worden gebouwd, moeten in 2015 900.000 auto's worden gebouwd van de merken Renault, Nissan en Lada. Zeventig procent van de totale productie moet bestaan uit Lada's. Hiermee moet het marktaandeel van het nationale merk in Rusland op de thuismarkt 25 procent blijven.
De Russische regering breidt de staatshulp voor AvtoVaz uit van 25 tot 75 miljard roebel; zo'n 1,67 miljard euro.
Renault gaat ter waarde van een bedrag van 240 miljoen euro investeren in machinerie, en knowhow. Voor dat geld wordt onder meer een Lada ontwikkeld op het B0-platform, dat we kennen van de Dacia Logan. De komst van die auto betekent het einde voor de beroemde Lada Classic-modellen.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook
Lada Samara 1.3 (1989) – Klokje Rond Klassiek
Nieuws
Dit is één van de oudste Lada's in ons land - In het wild
Nieuws
Lada Niva Sport bewijst dat 'sportief' een relatief begrip is
Nieuws
Verkocht voor 1 cent, maar Renault moet 1,2 miljard betalen bij terugkeer in Rusland
Nieuws