Hartge geeft BMW 114d z'n spieren terug
Hoewel z'n naam anders doet vermoeden, beschikt de 114d niet over een 1.4'tje, maar bij BMW kloppen de typeaanduidingen al geruime tijd niet altijd meer met de daadwerkelijke motorisering. De geknepen diesel is 1,6 liter groot en stuurt een bescheiden 95 pk naar de achterwielen. Bij Hartge vinden ze dat wat mager, daarom wordt de Duitser naar de sportschool gestuurd.
Hartge vermeldt niet op welk gebied de 114d is aangepast, maar wij verwachten dat er behoorlijk is geherprogrammeerd aan het motormanagementsysteem. Aan de turbodruk is in ieder geval niet geknoeid, die is gelijk aan die van het standaardexemplaar. Na de geheimzinnige conversie is de zelfontbrander goed voor 136 pk en levert-ie 310 Nm koppel bij 1.800 tpm, waardoor de topsnelheid toeneemt van 185 km/h naar 203 km/h. Verdere gegevens hebben we nog niet, wél weten we dat het ombouwen in Duitsland 1.250 euro gaat kosten.