Hamilton en Leclerc gediskwalificeerd in Verenigde Staten
Meevaller voor Pérez
Lewis Hamilton stond met een glimlach van oor tot oor op het podium gisteren, maar na afloop van de race kwam het nieuws dat hij is gediskwalificeerd. Ook Charles Leclerc ziet zijn resultaat in Austin in rook opgaan.
Lewis Hamilton leek de Grand Prix van de Verenigde Staten als tweede te hebben geëindigd, maar kort na de race werd bekend dat hij helemaal geen punten krijgt toebedeeld. Hamilton is met terugwerkende kracht gediskwalificeerd en Charles Leclerc, die als zesde finishte, ziet zijn resultaat eveneens in rook opgaan. Bij beide auto's kwam bij een technische keuring na de race aan het licht dat de vloer te ver was afgesleten. De 'plank' en de slijtblokjes onder de auto moeten na de race een minimaal dikte hebben, maar dat was bij de Mercedes en Ferrari van respectievelijk Hamilton en Leclerc niet het geval.
Als gevolg van de diskwalificatie schuift Lando Norris (McLaren) op naar de tweede plaats en eindigt Carlos Sainz (Ferrari) alsnog op het podium. De grootste meevaller is er in feite voor Sergio Pérez, de teamgenoot van Max Verstappen. Die zag aanvankelijk zijn voorsprong op Hamilton in de strijd om de tweede plaats in het WK verder slinken, maar nu groeit die juist. Pérez is nu als vierde geklasseerd in de VS en heeft nu 39 punten voorsprong op Hamilton in het kampioenschap.
Vloerslijtage
De houten skid plate, die onder de vloer van de auto zit, mag voor een deel afslijten tijdens een race, maximaal 1 millimeter. Op die manier kan de FIA in de gaten houden of een F1-auto niet te laag ligt. Om veiligheidsredenen mag de vloer van de auto niet té dichtbij de grond komen. Omdat teams het risico willen beperken dat de skid plate te ver afslijt, plaatsten ze vlakbij de meetpunten van de skid plate metalen blokjes. De FIA staat dit toe en vanaf 2015 schrijven de reglementen voor dat die blokjes van titanium moeten zijn. Die blokjes zorgen voor de vonkenregen die je soms ziet achter F1-auto's. Ondanks de aanwezigheid van die blokjes is er dus toch te veel slijtage aan de vloer geconstateerd bij de auto's van Hamilton en Leclerc.