GP Verenigde Staten: Tijdschema, standen, circuitinfo

Avond- en nachtwerk

Max Verstappen en Lewis Hamilton Zandvoort F1 (ANP)

Met zijn tweede titel op zak reist Max Verstappen komend weekend samen met de rest van het hele F1-circus af naar Austin, Texas. Daar staat de tweede Grand Prix in de VS van dit jaar op de planning. De enige echte GP van de Verenigde Staten, welteverstaan.

Tijdschema GP Verenigde Staten

De Verenigde Staten loopt natuurlijk heel wat uurtjes 'achter' op Nederland en dat betekent dat je komend weekend in de avonduren voor de buis moet hangen om de actie in Austin live te volgen. De tweede vrije training en de kwalificatie zijn zelfs nachtwerk. De tweede vrije training duurt bovendien een halfuur langer dan gebruikelijk, omdat de teams in die sessie ook nieuwe banden testen voor Pirelli. Dat zou eerder ook al in Japan gebeuren, maar het slechte weer gooide toen roet in het eten. Overigens stond de bandentest hoe dan ook al gepland voor dit weekend, de sessie die in Japan in het water viel wordt bij de Mexicaanse GP ingehaald. Ook dan is er dus een extra lange vrije training.

DagSessieTijdstip (Nederlandse tijd)
Vrijdag 21 okt.Eerste vrije training21:00 - 22:00
Zaterdag 22 okt.Tweede vrije training00:00 - 01:30
Zaterdag 22 okt.Derde vrije training21:00 - 22:00
Zondag 23 okt.Kwalificatie00:00 - 01:00
Zondag 23 okt.Race21:00 - 23:00

Kampioenschapstand

Met de tweede titel op zak is de voorsprong van Max Verstappen op zijn directe rivalen niet zo interessant meer. Des te interessanter is het wat er tussen die andere coureurs nog gebeurt. Zo zijn vooral Sergio Pérez en Charles Leclerc nog verwikkeld in een stevige strijd, met momenteel maar 1 punt verschil. Hoewel de titel natuurlijk het ultieme doel was, is de tweede plaats ook nog iets moois om voor te strijden. Zowel Pérez als Leclerc eindigde immers nog nooit zo hoog in het kampioenschap en zelfs nog niet eerder in de top 3.

CoureurPt.T.o.v. nr. 1
1. Max Verstappen - Red Bull366
2. Sergio Pérez - Red Bull253-113
3. Charles Leclerc - Ferrari252-114
4. George Russell - Mercedes207-159
5. Carlos Sainz - Ferrari202-164
6. Lewis Hamilton - Mercedes180-186
7. Lando Norris - McLaren101-265
8. Esteban Ocon - Alpine78-288
9. Fernando Alonso - Alpine65-301
10. Valtteri Bottas - Alfa Romeo46-320

Bij de constructeurs lijkt het nog slechts een kwestie van tijd voordat Red Bull zijn vijfde titel pakt. Mercedes moet ondertussen aardig aanpoten om nog kans te maken op de tweede plaats in het kampioenschap, want de achterstand op Ferrari bedraagt momenteel 67 punten. Spannender is het nog steeds tussen Alpine en McLaren. Na een dramatische GP van Singapore voor Alpine en juist een geweldig resultaat voor McLaren, sloeg Alpine in Japan terug en heroverde het de vierde plaats in het kampioenschap. Iets minder relevant maar voor de betreffende teams zeer belangrijk, is de strijd tussen Haas en AlphaTauri. Die teams staan nog steeds op gelijke hoogte, omdat er in Japan door hen geen punten werden gescoord.

ConstructeurPt.T.o.v. nr. 1
1. Red Bull619
2. Ferrari454-165
3. Mercedes387-232
4. Alpine143-476
5. McLaren130-489
6. Alfa Romeo52-567
7. Aston Martin45-574
8. Haas34-585
9. AlphaTauri34-585
10. Williams8-611

Circuit

De tweede GP in de Verenigde Staten heet (in tegenstelling tot de GP in Miami) ook echt de GP van de Verenigde Staten. Het Circuit of the Americas in Austin was immers jarenlang de enige Amerikaanse gastheer voor de Formule 1. In 2012 keerde de F1 terug naar de VS na een afwezigheid van vier jaar en deed het voor het eerst het toen nog behoorlijk nieuwe circuit in Texas aan. Het Circuit of the Americas is ontworpen met enkele beroemde oudere circuits in het achterhoofd. De bochtencombinatie 2, 3 en 4 doen bijvoorbeeld denken aan de 'Esses' op Suzuka en 'Maggots and Becketts' op Silverstone. Een bijzonder uitdagend deel van het circuit, want een slechte exit in bocht 2 kan direct de snelheid in de daaropvolgende bochten verpesten. Het Circuit of the Americas biedt bovendien vaak een extra uitdaging door het hier en daar wat hobbelige karakter, al moet het dankzij nieuw asfalt minder erg zijn dan vorig jaar.

De coureurs leggen komende zondag in totaal 56 ronden af op het Circuit of the Americas, goed voor een totale afstand van ruim 308 km. Daarbij zal het vooral bij de start weer even oppassen zijn, want bocht 1 is een scherpe en blinde bocht bovenop een heuvel, die bovendien linksaf gaat. De eerste bochten op de meeste andere circuits zijn rechtsaf. Niet zelden schieten er bij de start coureurs iets rechtdoor het grote uitloopvlak op. De snelste raceronde staat op naam van Charles Leclerc, die in 2019 in 1:36,169 de dik 5,5 km lange baan over ging. In de kwalificatie vorig jaar klokte Max Verstappen een tijd van 1:32,910. Hij won de race vervolgens ook, na een zinderende strijd met Lewis Hamilton. Mocht Verstappen komend weekend weer winnen, dan evenaart hij Michael Schumacher en Sebastian Vettel met het meeste aantal overwinningen in één seizoen ooit. Daarbij moet wel gezegd worden dat Schumacher en Vettel het record pakten in kortere seizoenen.

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.