GP Italië: Tijdschema, standen, circuitinfo

'The Temple of Speed'

Monza F1 2021 (ANP)

De Formule 1 reist af naar 'The Temple of Speed', ofwel Monza. We zetten de belangrijkste informatie van de Grand Prix van Italië voor je op een rijtje.

Tijdschema GP Italië

De Grand Prix van Italië vindt plaats op de tijd die je gewend bent van de meeste Europese GP's. Dat betekent dat de race zondag om 15.00 uur begint. Ook is het weer een traditioneel raceweekend, dus is er geen sprintrace, maar zijn er gewoon drie vrije trainingen en een kwalificatie, voorafgaand aan de race.

DagSessieTijdstip
Vrijdag 9 sept.Eerste vrije training14.00 - 15.00
Vrijdag 9 sept.Tweede vrije training17.00 - 18.00
Zaterdag 10 sept.Derde vrije training13.00 - 14.00
Zaterdag 10 sept.Kwalificatie16.00 - 17.00
Zondag 11 sept.Race15.00 - 17.00

Stand kampioenschap

Met de verdere uitbreiding van Max Verstappens voorsprong in het kampioenschap is er haast een wonder nodig voor Sergio Pérez of Charles Leclerc om er dit jaar nog met de titel vandoor te gaan. Verstappen staat nu maar liefst 109 punten los van die twee, die nu op gelijke punten op de tweede stek staan. Voor Carlos Sainz betekende de moeizame race in Zandvoort weinig goeds: hij zakte terug naar de vijfde stek, terwijl George Russell naar de vierde plek in het kampioenschap klom.

CoureurPt.T.o.v. nr. 1
1. Max Verstappen - Red Bull310
2. Sergio Pérez - Red Bull201-109
2. Charles Leclerc - Ferrari201-109
4. George Russell - Mercedes188-122
5. Carlos Sainz - Ferrari175-135
6. Lewis Hamilton - Mercedes158-152
7. Lando Norris - McLaren82-228
8. Esteban Ocon - Alpine66-244
9. Fernando Alono - Alpine59-251
10. Valtteri Bottas - Alfa Romeo46-264

Bij de constructeurs ziet het er voor Red Bull Racing al net zo comfortabel uit als voor Max Verstappen in het coureurskampioenschap. Het team is hard op weg om voor het eerst sinds 2013 weer de bokaal voor het beste team in ontvangst te nemen. Ferrari voelt ondertussen Mercedes steeds meer in zijn nek hijgen. Daar heeft het resultaat in Zandvoort niet bepaald bij geholpen. Mercedes heeft een flinke kans om dit jaar nog als tweede te eindigen als het zo verder gaat met Ferrari. Wie had dat begin dit jaar gedacht?

ConstructeurPt.T.o.v. nr. 1
1. Red Bull511
2. Ferrari376-135
3. Mercedes346-165
4. Alpine125-386
5. McLaren101-410
6. Alfa Romeo51-460
7. Haas34-477
8. AlphaTauri29-482
9. Aston Martin25-486
10. Williams4-507

Circuit

Het Autodromo Nazionale di Monza wordt ook wel de 'Temple of Speed' genoemd vanwege zijn lange (bijna) rechte stukken. Op deze baan haalt de Formule 1 de hoogste gemiddelde racesnelheid en is topsnelheid dus waanzinnig belangrijk. Wat dat betreft zal Red Bull met vertrouwen naar de aankomende race kijken. Het circuit in Monza is weliswaar nog altijd razendsnel, maar is niet meer zo puur op snelheid gericht als in het verleden. Het precies 100 jaar geleden geopende circuit had immers oorspronkelijk ook nog een kombaan als deel van de lay-out. Die werd aanvankelijk altijd gebruikt, later werd het een los te gebruiken deel van de baan. De kombaan werd tot eind jaren 60 gebruikt en toen van de rest van het circuit afgesloten. Hij ligt er nog altijd, zij het grotendeels overwoekerd. Waar de coureurs nu in Parabolica het rechte stuk op komen draaien, kwamen ze daar vroeger (iets verder naar achteren) de bocht van de kombaan uit.

Alsof de snelheid op Monza nog niet hoog genoeg is, zijn er ook nog twee DRS-zones. De eerste is langs start-finish, de tweede is op het achterste deel van het circuit, na Lesmo (bocht 7). De coureurs rijden komende zondag 53 ronden over het net geen zes kilometer lange circuit, om op een totale afstand van 306,72 km uit te komen. Hoewel de afstand grofweg hetzelfde is als bij de andere circuits (op Monaco na) is de Italiaanse GP doorgaans een vrij korte Grand Prix vanwege de hoge gemiddelde snelheid. Het ronderecord staat bijzonder genoeg nog altijd op naam van Rubens Barrichello, die in 2004 in 1:21.046 de baan over ging. Dat was nog in de tijd van het bijtanken, waardoor de toch al lichtere auto's met nog minder gewicht aan boord raceten dan nu. Ter vergelijking: Daniel Ricciardo klokte vorig jaar in zijn McLaren de snelste raceronde van dat jaar met een tijd van 1:24,812. Hij won de race toen ook. Valtteri Bottas pakte poleposition voor de sprintrace met 1:19.555. Die sprintrace werd gewonnen door Max Verstappen, die daarom de race vanaf P1 begon.

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.