Gordon Murray bouwt elektrische sportauto

Gordon Murray Teewave

Gordon Murray komt de laatste tijd vooral in het nieuws met zijn elektrische stadsautootje T.27. Maar Murray zou Murray niet zijn als hij ook aan nieuwe sportauto's werkte.

Vandaag is het doek van de Teewave AR.1 getrokken. Het gaat hier om het prototype van een nieuwe elektrische sportauto die is ontwikkelt door Gordon Murray design, in opdracht van Toray Industries – een in Japan gevestigde multinational, groot in de productie van composietmaterialen.

Het mag dan ook geen verrassing zijn dat de tweezits sportauto die de twee samen hebben gebouwd, gebruik maakt van een lichtgewicht carbon monocoque. Die zou zo sterk zijn dat een frontale crashtest, zoals uitgevoerd door Euro NCAP, zonder problemen zou kunnen worden doorstaan. De elektrische aandrijving is deels gelijk aan die van Murray's stadsauto T.27, maar volgens Murray is het niet zozeer het vermogen van 47 kW en het koppel van 180 Nm dat van de AR.1 een sportauto maakt, als wel het weggedrag dat tot stand komt door dat lage gewicht, in combinatie met een laag zwaartepunt en een uitgekiende wielophanging met dubbele draagarmen en stabilisatorstangen voor en achter.

Het leeggewicht van de AR.1 komt uit op 850 kilo (en dat is inclusief het 240 kilo's wegende batterijpakket), en daarmee is de auto liefst 390 kilogram lichter dan een Tesla Roadster. Met een lengte van 3 meter 98, een breedte van 1,77 en een hoogte van 1,15 meter komen de afmetingen van de AR.1 bovendien heel dicht in de buurt van de Roadster. De batterijen en de elektromotor zijn in het midden geplaatst en de achterwielen worden aangedreven. De topsnelheid bedraagt 147 km/h en de acceleratie van 0-100 km/h wordt in 11,4 seconden geklaard. De actieradius zou 186 kilometer bedragen. Over productie is nog niets bekend.

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.