Gesnapt: nieuwe BMW 1-serie
Van achteren naar voren
Nog dit jaar brengt BMW een compleet nieuwe 1-serie op de markt, een auto die vandaag weer in camfoulagetrim is opgedoken.
De huidige generatie van BMW's 1-serie draait al weer even mee en een van zijn grootste tegenspelers, de A-klasse van Mercedes-Benz, is vorig jaar aan een nieuwe generatie geholpen. Audi werkt hard aan een nieuwe A3 Sportback en ook BMW's hatchback wordt straks volledig vernieuwd. Bij die generatiewissel stapt de Einser over van achter- op voorwielaandrijving. Dat heeft natuurlijk te maken met het feit dat de nieuwe 1-serie, net als de X1, 2-serie Active en Grand Tourer en Mini Countryman, op het UKL-platform komt te staan.
De driedeursversie van de 1-serie keert na de introductie van de nieuwe generatie niet meer terug. Wél lijkt het erop dat de 1-serie gezelschap krijgt van een sedanversie, een auto die al bestaat maar die mogelijkerwijs ook naar ons deel van de wereld komt. De nieuwe 1-serie valt ongetwijfeld enkele kilo's af ten opzichte van de huidige generatie. De wissel van voor- naar achterwielaandrijving zorgt, dankzij de afwezigheid een aandrijfas die naar achteren loopt, waarschijnlijk voor meer bagageruimte.
Op de motorenlijst treffen we straks ongetwijfeld een relatief uitgebreide mix van benzine- en dieselmotoren waarbij de basiskrachtbron - op benzinevlak - waarschijnlijk dezelfde 109 pk sterke 1.5 driepitter is uit de huidige 116i. Aan de andere kant van het spectrum verwachten we weer een M140i, een M Performance-versie die waarschijnlijk ook straks géén volwaardige M-versie boven zich krijgt. De introductie van de nieuwe 1-serie verwachten we in maart tijdens de Autosalon van Genève.