Gereden: Volkswagen Golf Sportsvan

Volkswagen Golf Sportvan
Volkswagen Golf SportvanVolkswagen Golf SportvanVolkswagen Golf SportvanVolkswagen Golf SportvanVolkswagen Golf Sportvan
Broze botten, stramme spieren, met het klimmen der jaren wordt een auto met een hogere instap een steeds prettigere alternatief. Wanneer mpv's en suv's nog een stap te ver zijn, is het antwoord van Volkswagen als opvolger van de Golf Plus voortaan de Golf Sportsvan.

Net als de Golf Plus is de Sportvan beduidend hoger dan de gewone Golf, maar hij is nu ook langer. Hij schurkt met z'n extra zijruitje nu zelfs een beetje tegen de Touran aan. Maarrrr … ondanks een verschuifbare achterbank kan het laadvolume nog steeds niet tippen aan dat van de Touran, en eigenlijk ook nog steeds niet aan dat van de gewone Variant. De kracht van de Sportsvan is het ruime interieur. Zowel voor- als achterin heb je serieus veel ruimte. Niet alleen in de hoogte, maar dankzij een langere wielbasis nu ook in de lengte. Alles lijkt gericht op comfort.

Onderhuids deelt de Sportsvan z'n techniek met de gewone Golf. Dat levert een prettig voorspelbaar rijdende auto op waarbij we van sportiviteit weinig terugzien, net als in het interieur staat ook hier comfort voorop. Wij hebben de auto met de 125 pk benzinemotor en de handgeschakelde zesbak gereden. Daarmee is de auto geen strepentrekker, maar kom je keurig mee in het verkeer. Het gaat allemaal erg braaf.

Dankzij de extra zijruit is de auto lekker overzichtelijk. Desalniettemin kun je hem optioneel laten uitrusten met een dodehoek-sensor. Daarnaast (en daarmee heeft de Golf Sportsvan de primeur bij Volkswagen) kun je de auto krijgen met Rear Traffic Alert. Dit houdt wanneer je achteruit - van bijvoorbeeld je oprit - wilt rijden in de gaten of er in de straat verkeer aankomt. Mocht dat inderdaad het geval zijn, dan geeft het systeem een waarschuwing en in geval van nood voert het een remingreep uit. En da's niet alleen prettig voor hen die niet meer zo soepel over hun schouder kunnen kijken

Wanneer we door de optielijst bladeren, dan zijn vrijwel alle extra's gericht op het verhogen van de veiligheid en het comfort. Een GTI-versie zit er niet in. Zowel op benzine als op diesel levert de dikste motor 150 pk, dan heb je het wel gehad. Nou oké, in combinatie met 17 of 18 inch wielen krijg je er een sportonderstel bij. Dat sluit mooi aan bij de optionele sportstoelen. Alleen om deze auto dan meteen Sportsvan te noemen... Hij is alles wat een busje moet zijn, maar sportief... Mwoa … De Golf Sportsvan is er meer één voor de denksporter, gewoon een keurig braaf busje om naar de bridgeclub of schaakvereniging te toeren. Wie de hoge instap niet per se nodig heeft doet er goed aan nog eens serieus na te denken over een gewone stationcar. Daar past veel meer achterin en is ook nog 'ns goedkoper.

Een uitgebreide rijtest met de Volkswagen Golf Sportsvan lees je binnenkort in AutoWeek.

Lezersreacties (119)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.