AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Volkswagen e-Up (prototype)
72
Om goed mee te komen in de opkomst van elektrische auto's, brengt VW volgend jaar een elektrische Up. Wij gingen alvast een blokje om met het prototype rond het hoofdkwartier van Volkswagen.
De aandrijflijn in de e-Up is sterk verwant aan die van de Golf Blue-e-motion, waar we zelf afgelopen zomer al mee reden. Zo is er de mogelijkheid waarmee je zelf bepaalt hoe sterk er op de motor wordt afgeremd. Tijdens dat remmen worden ook de accu's bijgeladen. In tegenstelling tot de Golf, kies je de remmodus in de Up niet met flippers aan het stuur, maar door de pook van de automatische versnellingsbak (met een enkel voorwaarts verzet) naar links of naar rechts te bewegen. Voor de elektrische Up is de aandrijflijn bovendien een stuk compacter en goedkoper gemaakt.
Wel zorgt de elektrotechniek voor het nodige extra gewicht. Zo'n 250 kilogram, volgens de meerijdende e-Up-engineer. De besturing voelt trouwens behoorlijk vaag, al ligt dat volgens dezelfde man aan de huidige versie van de software, waar nu nog hard aan gewerkt wordt. Het is al zeker dat de Up in productie gaat, per midden 2013 moet-ie al bij de dealers staan.
Lees ons uitgebreide verslag over de introductie van de vijdeurs Up, waar we ook met dit e-Up prototype konden rijden, in AutoWeek 5. Die ligt vanaf woensdag 1 februari in de winkels.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Op Zoek Naar
Knallen voor 13k met een Abarth 500 of Volkswagen Up GTI, of voor de helft met een Renault Twingo RS
Praktijkverbruik
Zo ver komen de elektrische Volkswagen Up, Skoda Citigo en Seat Mii in de praktijk
Nieuws
Volkswagen Up is terug met 20 pk
Nieuws
De EV's van 10 jaar terug kwamen gemiddeld 200 kilometer ver
Autotest