Gereden: Volkswagen CC
In het begin verspreek je je onvermijdelijk een paar keer, maar deze auto mag dus geen Passat meer heten. Volkswagen mijdt de naam zelfs zo erg dat ze het zelfs hebben over "de vorige CC" als ze spreken over pre-facelift versie. Het is duidelijk dat ze de familieband met diezelfde Passat willen verbreken. Qua perceptie dan.
De reden is dat ze de CC een stuk hoger in de markt willen zetten. "Executive" hoorden we meer dan eens. Feit blijft dat er naast de uiterlijke wijzigingen niet zo veel anders is aan de CC. Aandrijflijnen en onderstel bleven zo goed als gelijk. Op zich prima want daarover hadden we nooit wat te klagen. Dat betekent ook dat er nog steeds een duidelijk verschil is met de gewone Passat. De CC is duidelijk dynamischer en stuurt zwaarder. Geen wereldschokkend verschil zoals C3 en DS3, maar evengoed zeer degelijk zonder dat t ooit sportief wordt.
Het interieur is een lastig punt. Hier veranderde niet bar veel en zeer hoogstaand is het allemaal niet. Nog los van Duitse premium auto's zijn ook merken als Peugeot en zeker Citroën met zijn DS4/5 veel verder.
De volledige rij-impressie van de Volkswagen CC lees je in AutoWeek 5 die op 1 februari verschijnt.