Gereden: Suzuki Splash

Suzuki Splash
Suzuki maakt definitief een einde aan het oude-mensen-imago met de komst van de Suzuki Splash. Maar is de nieuwe plens water uit Japan ook verfrissend genoeg om al die andere concurrenten van repliek te dienen?
Suzuki wil de Wagon R+ zo snel mogelijk vergeten, lijkt het. Het merk ziet de Splash dan ook als een nieuw model en niet zozeer als een opvolger van de auto die soms weinig vleiend 'Wagon R 50+' wordt genoemd. De Splash heeft in ieder geval niet meer de simpele schoenendoosvorm. Met uitgeklopte wielkastjes op de hoeken, de gebogen daklijn en de geinige knik in de achterklep heeft Suzuki een apart ogend autootje gemaakt.
De Splash is iets gemoedelijker van karakter dan de Swift. Hij staat dan ook 90 millimeter hoger op z'n pootjes. De nieuwe Suzuki helt wat meer in de bochten en waggelt wat meer op z'n veren. Voor alledaags gebruik voldoet de Splash echter goed: de rechtuitstabiliteit is in orde en in de bochten houden de wielen goed vast aan de ingeslagen koers.
Er zijn drie motoren: een 1,0-liter driecilinder (65 pk), een 1,2-liter viercilinder (86 pk) en een 1,3-liter turbodiesel. De 1,0-liter benzinemotor en de diesel stoten minder dan 120 gram CO2 per kilometer uit. Al die zuinigheid is prettig, maar het heeft z'n keerzijde bij de 1.0: de 65 pk's zijn maar net genoeg om de auto van z'n plek te krijgen. Oppassen met invoegen dus!
De volledige rij-impressie met de Suzuki Splash staat in AutoWeek 7, die vanaf woensdag 13 februari in de winkels ligt.

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.