Gereden: Subaru Legacy Boxer Diesel

Subaru Legacy Boxer Diesel 2.0 TD
Subaru's kwam je tot nu toe overal tegen, behalve aan de dieselpomp. Tijden veranderen, want het eigenwijze merk komt nu met een dieselmotor op de markt. Uiteraard in boxerconfiguratie.
Wie bij zakelijke rijders wil scoren, ontkomt er tegenwoordig niet meer aan om een diesel in het gamma te hebben. Subaru had er nog niet eentje en koos niet voor de makkelijkste weg: een boxerdiesel was er nog niet en moest dus geheel nieuw ontwikkeld worden.
De motor is een technisch hoogstandje met de typische boxer-voordelen: een lager zwaartepunt en minder trillingen. Bovendien is het brandstofverbruik op papier prima: de Legacy zou 5,6 liter diesel per 100 kilometer nodig hebben, een keurige waarde voor zo'n forse auto.
Als we rijden maakt de motor de verwachtingen voor een groot deel waar. Op kruissnelheid hoor je nauwelijks dat je met een diesel op pad bent. Positief is ook dat de motor bij 120 in 5 slechts 2300 toeren nodig heeft. Wel heeft de auto last van een nogal abrupt aangrijpende koppeling. Als alles goed gaat, is de auto echter in staat tot een sprint van 0 tot 100 kilometer per uur in 8,7 seconden.
De volledige rij-impressie met de Subaru Legacy Boxer Diesel staat in AutoWeek 5, die vanaf woensdag 30 januari in de winkels ligt.

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.