Gereden: Renault Modus

Renault Modus
Renault ModusRenault ModusRenault ModusRenault ModusRenault Modus
Renault maakt het MPV-gamma compleet met de Modus. Vanaf 1 oktober staat hij bij de dealer, we reden ermee in Portugal.

Renault maakt het MPV-gamma compleet met de Modus. Vanaf 1 oktober staat hij bij de dealer, we reden ermee in Portugal.

Renault gebruikt voor de Modus de nieuwe bodemplaat waarop volgend jaar de nieuwe Clio debuteert, de Nissan Micra maakt er al gebruik van. In dat opzicht kun je de Modus zien als een Clio MPV. Renault heeft blijkbaar goed geluisterd naar kritieken op de twee grotere MPV's, want de kunststof die de Fransen toepassen voor het Modus-dashboard kan ons een stuk beter bekoren. Het is vrij zacht en ziet er keurig uit voor een auto die 15.000 euro kost. Maar op de console tussen de voorstoelen heeft Renault duidelijk bespaard. Het ziet er minder fraai uit dan de rest van het interieur. Bij toeval ontdekken we nog de sigarettenaansteker achter de versnellingspook, alsof ze er op het laatste moment achter kwamen dat die er nog in moet. Maar laten we over zo'n klein detail niet al te veel doorzeuren want verder steekt de Modus gewoon goed in elkaar. De zitpositie achter het stuur laat weinig te wensen over, hoewel het stuur niet axiaal verstelbaar is. Maar gelukkig staat het rechtop. De pook vond een plekje tussen de voorstoelen.

Twee- of driezits

De voorpassagiers zitten op stoelen met lange leuningen en dito zittingen en voldoende zijdelingse steun. Achterpassagiers zullen misschien over te korte leuningen klagen maar zet je de bank in de tweezitsopstelling dan heb je zeeën van ruimte. En dan te bedenken dat je in een auto van 3,79 meter lengte zit! We kenden de achterbank die transformeert van een drie- naar een tweezitsbank al van de Ford Focus C-Max en de Opel Meriva, maar bij een Renault gebeurt dat echt in een handomdraai. Je klapt de middelste zitting omhoog, en met een greep aan de rechterzijde schuif je de overgebleven zittingen naar elkaar. Hartstikke simpel! Typische MPV-truukjes heeft de Modus in overvloed, zo biedt de rechter voorstoel opbergruimte onder de zitting.

Het eerste wat tijdens de kennismaking op Portugese bodem opvalt is de stilte die in de auto heerst. Dat komt vooral door het goed gedempte onderstel. Er dringen weinig rijgeluiden in de Modus door waardoor het geruis van de wind wat beter opvalt. In de 1.5 dCi gaat het er nog het rustigst aan toe. We reden de versie met 80 pk, een soepele krachtbron en je hoort nauwelijks dat het een diesel is. Een keurige diesel met voldoende pit. Als we later in de basisversie stappen, met een 1,2-liter zestienklepper aan boord, vrezen we het ergste. Maar het kost de 1.2 totaal geen moeite de Modus te doen versnellen.

Hoog zwaartepunt

Bij directe stuurbewegingen voel je dat de Modus een hoog zwaartepunt heeft. Maar verder doet de Renault geen gekke dingen, ook niet in snelle bochten. Hij is licht onderstuurd, en voelt goedmoedig aan. En het onderstel is niet alleen stil, vering en demping doen hun werk prima. De schokdempers voelen stevig aan maar zeker niet te hard, en het overhellen blijft binnen de perken. Daarmee bieden de vering en demping een fraaie balans. We hebben al vaker kritiek geuit op de gevoelloze besturing van Renaults, bij de Modus geeft het stuur eveneens weinig feedback. Maar we hebben de indruk dat het systeem beter werkt dan dat van de Mégane, halverwege voelt het zwaarder aan, alsof je met een trekveer aan de slag bent. De versnellingspook is evenmin het toppunt van communicatie maar je voelt in elk geval wel wanneer de bak in een verzet belandt. Daarbij maakt de pook een goedkoop 'klikklak-geluid'.

Voor actieve veiligheid zorgen zes airbags en ABS, die standaard zijn op de 1.2 16V Authentique Basis. Dat is de enige Modus die minder dan 15 mille kost, namelijk 14.995 euro. Renault hanteert vijf uitrustingsniveau's, in Renault-taal 'ambiances': Authentique, Expression, Dynamique, Privilège en later de super complete Initiale. Vanaf de Expression zijn de spiegelbehuizing en de bumpers in kleur mee gespoten, vanaf de Dynamique zijn lichtmetalen wielen standaard. Het motorenaanbod bestaat uit de 1.2 16V met 75 pk, de 1.4 16V met 98 pk, de 1.6 16V met 113 pk en voor de dieselrijder is er keus uit twee 1.5 dCi-en, een met 65 en een met 80 pk.

Prijzen Renault Modus

1.2 16V vanaf € 14.995

1.4 16V vanaf € 15.595

1.6 16V vanaf € 16.295

1.6 16V automaat vanaf € 17.795

1.5 dCi 65 pk vanaf € 18.595

1.5 dCi 80 pk vanaf € 19.495

Een uitgebreide rijverslag kunt u lezen in AutoWeek nr. 39 (15-22 september).