AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Peugeot 1007 1.6 16V met handbak
Sinds kort is de sterkst gemotoriseerde 1007 gelukkig ook met een handgeschakelde vijfbak leverbaar.
Serieuzer dan zijn uiterlijk doet vermoeden. Dat was het eerdere oordeel over de eigenwijze Peugeot 1007 1.6 16V. De grappige schuifdeuren zorgen weliswaar voor wat extra kilo's, maar bewijzen zonder meer hun nut op krappe parkeerplaatsen in de stad. Of bij de McDrive, zoals we hebben ervaren. Ook het in- en uitstappen worden vereenvoudigd, iets wat vooral de oudere medemens zal aanspreken.
Alleen de 2Tronic kreeg de nodige kritiek te verduren. Deze transmissie werkt hopeloos traag en doet in veel gevallen absoluut niet wat je wilt. Tot voor kort had je echter geen keuze als je voor een 1.6 ging, deze werd standaard van zo'n semi-automaat voorzien. Dat was dan ook de belangrijkste reden dat de 1.6, maar ook de 1.4 2Tronic, als eerste afvielen bij de Koopwijzer in AutoWeek nummer 40 van vorig jaar.
Sinds kort is de sterkst gemotoriseerde 1007 gelukkig ook met een handgeschakelde vijfbak leverbaar. Hiermee komt de enthousiaste zestienklepper veel beter tot zijn recht. En strookt het rijgevoel meer met de verwachtingen die de Sporty-uitvoering opwekt. Niet dat de honingraat elementen in voor- en achterbumper, de zestien inch lichtmetalen wielen en de aluminium interieuraccenten de korte, hoge Fransman ineens het uiterlijk van een dikke GTI bezorgen, maar toch. Het gedegen stuurgedrag, de motor en transmissie vormen nu veel meer een geheel dan eerst. De versnellingsbak is typisch Peugeot en mist dus een beetje gevoel. Desondanks laten de gangen zich voldoende gewillig inleggen. Zodat je zélf kan bepalen wanneer er wat gebeurt en beter kunt profiteren van de prestaties die de 1.6 levert. De motor is tussen de 4.000 en 6.000 omwentelingen op z'n best. Niet alleen wat betreft trekkracht, hij laat dan ook het meeste van zich horen. Met de 110 pk en 147 Nm kom je zelfs op de snelweg prima mee. Een gangetje van 140, 150 km/h gaat moeiteloos. Alleen word je op de linkerbaan niet echt serieus genomen; mensen gaan lastig aan de kant voor het kleine karretje.
Het dertien kilo lagere wagengewicht ten opzichte van de 2Tronic is op een totaal van 1.178 kilo te verwaarlozen. Met 190 km/h is de topsnelheid gelijk gebleven. Wel is dankzij de snellere schakeltijden de acceleratie verbeterd. Van nul tot honderd gaat nu in 11,1 seconden, een winst van zeven tienden. Met een gemiddeld verbruik van één liter op 14,5 kilometer (was 1:15,2) is de 1.6 wel een tikkeltje dorstiger geworden. Daar staat tegenover dat de aanschafprijs 565 euro lager is. Al is E 20.135 voor de Peugeot 1007 1.6 16V Sporty nog steeds geen koopje. (SvE)
Plaats een reactie
Lees ook
Nieuws
Voyah Courage: vanaf €45.000 en standaard stampvol
Volkswagen Golf GTI Edition 50 : ‘Tijd op Nordschleife zou nog 2 tot 3 seconden sneller kunnen’
Nieuws
Deze Volkswagen Polo moet gered worden - Liefhebber Gezocht
Nieuws
’90 procent gemeenten gebruikt verouderde parkeernorm’
Nieuws