AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Opel Antara facelift
14
Begin 2007 kwam Opel als één van de Europese fabrikanten met een antwoord op de populaire compacte SUV's van Koreaanse komaf. Deze snelle respons was mede mogelijk vanwege het feit dat de Antara eigenlijk een Koreaan ís, met dank aan platformbroer Chevrolet Captiva.
Dat houdt de prijs relatief laag, maar de Duitse gründlichkeit ontbreekt tot op heden een beetje. Een ingrijpende facelift moet hier verandering in gaan brengen. Qua uiterlijk zie je daar overigens weinig van terug, wie de veranderingen wil spotten heeft daar een vergrootglas voor nodig. Voor het interieur geldt hetzelfde. Overzichtelijk is het dashboard beslist, maar de vormgeving, afwerking en gebruikte materialen zijn hier en daar nog steeds wat grofstoffelijk.
Wat het rijden betreft, zijn er echter flinke vorderingen geboekt. Zaken als een straffer afgestelde stabilisatorstangen, aangepaste vering en demping en opnieuw gekalibreerde stuurbekrachtiging sorteren effect.
De SUV helt beduidend minder over dan voorheen, de besturing is directer en doet niet meer kunstmatig licht aan.
De demping is wat stugger geworden, maar de Antara is nog altijd comfortabel genoeg. Ook op het gebied van geluidscomfort is winst geboekt door tal van isolerende maatregelen, die ervoor zorgen dat hij flink stiller is dan voorheen. De nieuwe 2,2 liter dieselmotor sluit hier mooi op aan, hij verricht zijn werk fluisterstil en is krachtig genoeg voor de relatief zware 4x4. Een zescilinder benzinemotor is niet meer leverbaar, maar gelukkig is de 2,4 liter viercilinder 27 pk sterker geworden en doet hij levendiger aan dan zijn voorganger.
Maar voorzieningen als een schakelindicator, regeneratie van de remenergie of een start-/stop-systeem zoek je nog steeds vergeefs.
Wat het rijden betreft, zijn er echter flinke vorderingen geboekt. Zaken als een straffer afgestelde stabilisatorstangen, aangepaste vering en demping en opnieuw gekalibreerde stuurbekrachtiging sorteren effect.
De SUV helt beduidend minder over dan voorheen, de besturing is directer en doet niet meer kunstmatig licht aan.
De demping is wat stugger geworden, maar de Antara is nog altijd comfortabel genoeg. Ook op het gebied van geluidscomfort is winst geboekt door tal van isolerende maatregelen, die ervoor zorgen dat hij flink stiller is dan voorheen. De nieuwe 2,2 liter dieselmotor sluit hier mooi op aan, hij verricht zijn werk fluisterstil en is krachtig genoeg voor de relatief zware 4x4. Een zescilinder benzinemotor is niet meer leverbaar, maar gelukkig is de 2,4 liter viercilinder 27 pk sterker geworden en doet hij levendiger aan dan zijn voorganger.
Maar voorzieningen als een schakelindicator, regeneratie van de remenergie of een start-/stop-systeem zoek je nog steeds vergeefs.
De volledige rij-impressie met de Opel Antara staat in AutoWeek 7, die vanaf woensdag 16 februari in de winkels ligt.