AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Noble M12 GTO-3R
Porsche opgepast!
De nieuwe M12 GTO-3R van de kleine Britse sportwagenfabrikant Noble oogst tot nu toe alleen maar lof. Moet Porsche zich zorgen gaan maken?
Engeland slaat terug. De nieuwe M12 GTO-3R van de kleine Britse sportwagenfabrikant Noble oogst tot nu toe alleen maar lof. Moet Porsche zich zorgen gaan maken? AutoWeek.nl ging plankgas met de nieuwe supersportauto.
Alle ingrediënten zijn aanwezig: een fijngetunede Ford V6 twin turbo van 3 liter en 352 pk, die dwars in het midden van de auto ligt en de achterwielen aandrijft. En door de kunstof carrosserie weegt de tweezitter ook maar 1080 kilo. Resultaat: in 3,7 seconden naar de 100 en in 8,8 zit de Noble al op 160 km/h! Vol acceleren is adembenemend. De zesbak laat zich zwaar maar wel precies bedienen (op de 2 na) en bezorgt je een versnel-orgie die nooit ophoudt. Het is ook opvallend hoe piep- en kraakloos dit geweld allemaal verloopt. En hoe soepel de turbokracht erin komt.
De besturing is helemaal okay. Met gevoel wat er gebeurt onder je, maar evengoed zeer gebruiksvriendelijk. Alleen de grote draaicirkel maakt de Noble ongeschikt als boodschappenauto. En natuurlijk het feit dat de Noble, geen bagageruimte heeft. Maar voor de rest kan iedereen meteen met de Noble op pad: geen nerveus, jankerig gedoe. Pas als jij dat wil, ontpopt de 3R, een doorontwikkeling van de al langer bestaande M12 GTO-3, tot een wel gemanierde supersportauto. Eén die, zoals het hoort, onderstuur negeert, overstuur in huis heeft maar die je niet snel in de drassige weilanden van de Midlands laat belanden. Het ding is nog controleerbaar ook.
Zo is de Noble ook bedoeld: erg snel maar wel handelbaar. Ontwerper en directeur van Noble AutoMotive, Lee Noble, zegt daarover: "We wilden een auto bouwen die je niet voortdurend uitdaagt."
Het interieur -met startknop- klopt. Je zit krap ingebouwd maar wel met een uitstekende stuurpositie. Ford-hendels achter het Momo-stuurwiel ('waarom niet, zegt Noble, ze werken prima en blijven dat doen") en witte wijzerplaten voor temperatuur, brandstofvoorraad, snelheid en toerenteller.
Evengoed is alertheid geboden. Want mooi dus geen ABS op deze krachtpatser. U moet het zelf doen. Te hard trappen is blokkeren, simpel.
Bij 170 miles per hour pas houdt het op, wij voelden ons bij 130 mph (meer zat er even niet in op de bochtige, smalle Engelse binnenweggetjes...) nog helemaal lekker in de stugge, maar niet spijkerhard afgeveerde machine. Met een stalen spaceframe, een strak glasvezel koetswerk maar vooral een uitgekiende afstemming van de race-wielophanging is de nieuwe Noble een auto die de gevestigde orde ongerust moet maken.
Kost 56.000 pond in Engeland (inclusief Mondeo-achterlichtunits) en het Nederlandse bedrijf StarShip, >w.amstelveen@starshipwla.com, is bezig om iets voor Nederlands geïnteresseerden te doen. Want de auto wordt ook al linksgestuurd gemaakt.
Een uitgebreide rij-impressie leest u in AutoWeek nr. 6 (28 januari).
De besturing is helemaal okay. Met gevoel wat er gebeurt onder je, maar evengoed zeer gebruiksvriendelijk. Alleen de grote draaicirkel maakt de Noble ongeschikt als boodschappenauto. En natuurlijk het feit dat de Noble, geen bagageruimte heeft. Maar voor de rest kan iedereen meteen met de Noble op pad: geen nerveus, jankerig gedoe. Pas als jij dat wil, ontpopt de 3R, een doorontwikkeling van de al langer bestaande M12 GTO-3, tot een wel gemanierde supersportauto. Eén die, zoals het hoort, onderstuur negeert, overstuur in huis heeft maar die je niet snel in de drassige weilanden van de Midlands laat belanden. Het ding is nog controleerbaar ook.
Zo is de Noble ook bedoeld: erg snel maar wel handelbaar. Ontwerper en directeur van Noble AutoMotive, Lee Noble, zegt daarover: "We wilden een auto bouwen die je niet voortdurend uitdaagt."
Het interieur -met startknop- klopt. Je zit krap ingebouwd maar wel met een uitstekende stuurpositie. Ford-hendels achter het Momo-stuurwiel ('waarom niet, zegt Noble, ze werken prima en blijven dat doen") en witte wijzerplaten voor temperatuur, brandstofvoorraad, snelheid en toerenteller.
Evengoed is alertheid geboden. Want mooi dus geen ABS op deze krachtpatser. U moet het zelf doen. Te hard trappen is blokkeren, simpel.
Bij 170 miles per hour pas houdt het op, wij voelden ons bij 130 mph (meer zat er even niet in op de bochtige, smalle Engelse binnenweggetjes...) nog helemaal lekker in de stugge, maar niet spijkerhard afgeveerde machine. Met een stalen spaceframe, een strak glasvezel koetswerk maar vooral een uitgekiende afstemming van de race-wielophanging is de nieuwe Noble een auto die de gevestigde orde ongerust moet maken.
Kost 56.000 pond in Engeland (inclusief Mondeo-achterlichtunits) en het Nederlandse bedrijf StarShip, >w.amstelveen@starshipwla.com, is bezig om iets voor Nederlands geïnteresseerden te doen. Want de auto wordt ook al linksgestuurd gemaakt.
Een uitgebreide rij-impressie leest u in AutoWeek nr. 6 (28 januari).
Noble M12 GTO-3R
Motor | 2.968 cc, middenmotor, V6, twin turbo |
Max. vermogen | 352 pk bij 6.200 tpm |
Max. koppel | 475 Nm bij 3.500 – 5.000 tpm |
Aandrijving | achter via 6-bak |
L/b/h | 4,09/1,88/1,14 m |
Wielbasis | 2,44 m |
Gewicht | 1080 kg |
Banden voor | 225/40 ZR 18 |
Banden achter | 265/35 ZR 18 |
Topsnelheid | 272 km/h |
0-100 km/h | 3,7 s |
0-160 km/h | 8,8 s |
Prijs | 56.000 Engelse pond |
Plaats een reactie