Gereden: Nissan GT-R

Japanse sloopkogel gefacelift

Nissan GT-R
Nissan GT-RGereden: Nissan GT-RGereden: Nissan GT-RGereden: Nissan GT-RGereden: Nissan GT-RNissan GT-RGereden: Nissan GT-R
Hoewel Nissan de GT-R bijna ieder jaar wat bijpunt en sneller maakt, was er nooit sprake van een echte facelift. Tot nu. Wij gingen met de vernieuwde snelle Aziaat op pad.

De eerste concept van de huidige Nissan GT-R stamt alweer uit 2001, maar vervanging is verder weg dan het lijkt. Lang was er sprake van een opvolger in 2017, maar eerder dit jaar werd duidelijk dat we niet voor 2020 op een nieuwe GT-R hoeven te rekenen. Wellicht mede daarom heeft de autofabrikant nu een echte facelift doorgevoerd. In het verleden werden, zoals vaak het geval bij Japanse auto's, bij elk nieuw modeljaar wat upgrades doorgevoerd. Het vermogen groeide daarbij in stappen van 480 pk bij lancering tot 550 pk begin dit jaar.

Maar nu is de auto ingrijpender gewijzigd dan eerder. Het interieur werd vernieuwd, waarbij de knoppenbrij wat werd verminderd. De koets kreeg wat aerodynamische aanpassingen, een nieuwe neus en nieuwe achterkant en het vermogen ging opnieuw omhoog: de 3.8 V6 met twee turbo's heeft nu 570 pk, maar ook het koppel steeg en wel over het volledige toerenbereik.

Het gaat te ver om te zeggen dat we de 20 pk extra echt voelen, maar in het middengebied lijkt de auto net iets sneller op te pakken. Met 2,7 seconden tot 100 km/h verslaan enkel hypercars hem: de sprint is ontzagwekkend. Vooral omdat de auto boven de 200 km/h gewoon doorsleurt. Ga bij 240 km/h van je gas en weer erop en de duw in je rug is hard voelbaar.

De stabiliteit bij hoge snelheid is bovendien merkbaar verbeterd, er zijn minder koerscorrecties nodig als je met 250 km/h alles voorbij snelt. Zo'n 'koopje' als bij zijn lancering is de auto met 160.000 euro niet meer, maar voor dat geld vind je niets anders dat zulke prestaties levert.

Lees in AutoWeek deze week de rij-impressie met de gefaeclifte Nissan GT-R, een video volgt later op deze site.

Lezersreacties (105)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.