AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden met filmpje: Mitsubishi Lancer Evolution
20
Met de tiende generatie Lancer Evo wil Mitsubishi een beetje afscheid nemen van het boy-racer imago van z'n voorgangers. Hij heet daarom geen Evo X maar gewoon Evolution en moet het de BMW M3 en (als -ie er weer is) Audi S4 lastig maken. Wat krijgen we nu, een Evo met manieren?!?
Mitsubishi geeft tijdens de perspresentatie toe dat ze afwillen van het 'The Fast and the Furious-imago'. Ze willen de eredivisie van supersedans binnendringen, maar zijn wel zo realistisch om te beseffen dat ze het qua uitstraling nog af moeten leggen tegen de Duitse kanonnen. Nee, de Mitsubishi moet het hebben van z'n hoogstaande techniek.
In de cockpit zit je in ieder geval vorstelijk, dankzij stoelen van Recaro. Aan het stuur zie je misschien wel de grootste noviteit: de schakelflippers van de SST-transmissie. Deze transmissie met dubbele koppeling kent drie standen: normal, sport en super sport, waarbij de schakeltijden steeds korter worden en de gaspedaalreacties alerter. De bak is in Super Sport stand zo goed, dat zelf schakelen eigenlijk overbodig is, merkten we op het circuit.
De trekkracht van de 2,0-liter turbomotor is fenomenaal, maar stiekem missen we toch een beetje het ruige van de voorgaande Evo's. Op de snelweg is het rumoer dat er dan wél is juist een beetje hinderlijk. De ondersteltechniek blijft echter zeer indrukwekkend: het maakt de auto razendsnel en toch 100% fool proof.
In de cockpit zit je in ieder geval vorstelijk, dankzij stoelen van Recaro. Aan het stuur zie je misschien wel de grootste noviteit: de schakelflippers van de SST-transmissie. Deze transmissie met dubbele koppeling kent drie standen: normal, sport en super sport, waarbij de schakeltijden steeds korter worden en de gaspedaalreacties alerter. De bak is in Super Sport stand zo goed, dat zelf schakelen eigenlijk overbodig is, merkten we op het circuit.
De trekkracht van de 2,0-liter turbomotor is fenomenaal, maar stiekem missen we toch een beetje het ruige van de voorgaande Evo's. Op de snelweg is het rumoer dat er dan wél is juist een beetje hinderlijk. De ondersteltechniek blijft echter zeer indrukwekkend: het maakt de auto razendsnel en toch 100% fool proof.
De volledige rij-impressie met de Mitsubishi Lancer Evolution is te lezen in AutoWeek 18, die vanaf dinsdag 29 april in de winkels ligt.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Had je deze auto's al gezien?

Mitsubishi Lancer Station Wagon 1.6 Inform STATION WAGON AIRCO.NAP!
- 2006
- 301.031 km
€ 998

Mitsubishi Lancer RalliArt 2.0 Turbo AWD ZEER UNIEK | 310PK | NAVI | AUTOMAAT | STOELVERWARMING | VOLLEDIGE HISTORIE | 1 JAAR GARANTIE
- 2010
- 159.602 km
€ 14.940

Mitsubishi Lancer 1.4 GL AUTOMAAT (1978 als nieuw)
- 1978
- 86.485 km
€ 9.990
Lees ook
Reportage
Hoe de turbo deze jaren 80-middenklassers veranderde in krachtige powersedans
Nieuws
Zo begon het hier ooit voor de Mitsubishi Lancer - In het Wild
Op Zoek Naar
Deze nuchtere, ruime hatchbacks koop je voor €10.000
Nieuws
Mitsubishi Lancer diesel: 'geen straf' - Test - Uit de Oude Doos
Nieuws