Gereden met filmpje: Mitsubishi Lancer Evolution

Mitsubishi Lancer Evolution
Met de tiende generatie Lancer Evo wil Mitsubishi een beetje afscheid nemen van het boy-racer imago van z'n voorgangers. Hij heet daarom geen Evo X maar gewoon Evolution en moet het de BMW M3 en (als -ie er weer is) Audi S4 lastig maken. Wat krijgen we nu, een Evo met manieren?!?
Mitsubishi geeft tijdens de perspresentatie toe dat ze afwillen van het 'The Fast and the Furious-imago'. Ze willen de eredivisie van supersedans binnendringen, maar zijn wel zo realistisch om te beseffen dat ze het qua uitstraling nog af moeten leggen tegen de Duitse kanonnen. Nee, de Mitsubishi moet het hebben van z'n hoogstaande techniek.
In de cockpit zit je in ieder geval vorstelijk, dankzij stoelen van Recaro. Aan het stuur zie je misschien wel de grootste noviteit: de schakelflippers van de SST-transmissie. Deze transmissie met dubbele koppeling kent drie standen: normal, sport en super sport, waarbij de schakeltijden steeds korter worden en de gaspedaalreacties alerter. De bak is in Super Sport stand zo goed, dat zelf schakelen eigenlijk overbodig is, merkten we op het circuit.
De trekkracht van de 2,0-liter turbomotor is fenomenaal, maar stiekem missen we toch een beetje het ruige van de voorgaande Evo's. Op de snelweg is het rumoer dat er dan wél is juist een beetje hinderlijk. De ondersteltechniek blijft echter zeer indrukwekkend: het maakt de auto razendsnel en toch 100% fool proof.
De volledige rij-impressie met de Mitsubishi Lancer Evolution is te lezen in AutoWeek 18, die vanaf dinsdag 29 april in de winkels ligt.
Video

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.