Gereden: Mercedes-Benz M-klasse
Een mastodont als de M-Klasse nieuw leven inblazen terwijl de hele wereld aan het downsizen is; hoe doe je dat nou? Bijvoorbeeld door die dikke SUV ook te downsizen, motorisch tenminste. Want voor de eerste keer is de M ook leverbaar met een viercilinder motor en nieuwsgierig als we zijn kiezen we vanmiddag in Oostenrijk dan ook die uitvoering. Een dikke M met een 2,2-liter viercilinder diesel? Is dat niet als Bill Gates die naar de voedselbank gaat?
Nee. De viercilinder 250 CDI heeft dezelfde prestaties als zijn zescilinder voorganger. Maar dan wel met 28 procent lager verbruik. En dat je een vierpitter rijdt, merk je nauwelijks. De geluidsisolatie is voortreffelijk en het blok hangt in, jawel, elektronisch gestuurde, hydraulische motorsteunen. Ondanks zijn dikke twee ton lompe massa komt de 250 CDI lekker vlot van zijn plek. Pas op echt hoge snelheden ga je verlangen naar meer, en de 350 CDI is dan ook de motor waar we morgen mee op pad gaan. Vandaag reden we hier in Oostenrijk met de 250 CDI en die laat tot zo'n 170 km/h weinig te wensen over. Ook reden we nog even met een 350 benzine en het speciale on-offroad-onderstel op een stukje serieus terrein (afdalingen tot 80%) en daar wordt duidelijk dat niet elke SUV een vinex-Jeep is. De nieuwe M is dankzij tal van elektronische systemen in staat tot dingen die fysiek welhaast onmogelijk lijken.
De volledige rij-impressie van de Mercedes-Benz M-Klasse staat in AutoWeek 36, die woensdag 14 september verschijnt. Voor die tijd ook een videoverslag op deze site.