Gereden: Mercedes-Benz GL-klasse

Mercedes-Benz GL-klasse
De Mercedes-Benz GL-klasse is voornamelijk bedoeld voor de Amerikaanse markt. We gingen daar dan ook naar toe voor een eerste kennismaking. Bij steekt de fullsize SUV boven alles en iedereen uit. In Amerika val je er nauwelijks mee op.
De Mercedes-Benz GL-klasse is voornamelijk bedoeld voor de Amerikaanse markt. We gingen daar dan ook naar toe voor een eerste kennismaking. Bij steekt de fullsize SUV boven alles en iedereen uit. In Amerika val je er nauwelijks mee op.
De 5,09 meter lange en 1,84 meter hoge auto wordt in Amerika omringd door vele andere uit de kluiten gewassen SUV's en pickups. De Nederlanders zullen daarentegen moeten wennen aan het formaat van de Mercedes GL-klasse.
Het grote verschil met de M-klasse, zijn kleinere broer die eveneens wordt gebouwd in Amerika, is dat de nieuweling zeven zitplaatsen heeft. Verder leent de GL- veel onderdelen van de M-klasse. De zeven zitplaatsen zijn gelukt: wie op de achterste zitrij plaatsneemt, vindt voldoende plaats om het er een poosje uit te houden.
In het terrein kan de GL-klasse goed meekomen. Er is een automatisch midden- en achterdifferentieel en voldoende elektronische hulpjes om de auto in controle te houden. Ook is er standaard luchtvering met niveauregeling.
De GL-klasse laat zich ondanks zijn gewicht van 2.400 kilo gemakkelijk manoeuvreren. Voor Europa wordt de wordt de besturing wat directer afgesteld, al valt de Amerikaanse afstemming niet tegen. Ook aan de zompige remmen wordt nog wat gedaan.
Mercedes wil in ons land van de GL-klasse dit jaar honderd stuks verkopen.
De volledige rij-impressie staat in AutoWeek 12, die vanaf 22 maart in de winkels ligt.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.