Gereden: Maserati MC12

Gereden: Maserati MC12
Gereden: Maserati MC12Gereden: Maserati MC12Gereden: Maserati MC12Gereden: Maserati MC12Gereden: Maserati MC12Gereden: Maserati MC12Gereden: Maserati MC12Gereden: Maserati MC12Gereden: Maserati MC12
***** Foto-update ******Alle 50 exemplaren zijn al verkocht voor een prijs van 600.000 euro per stuk. Toch willen we u een rij-impressie met de Maserati MC12 niet onthouden.

***** Foto-update ******
Alle 50 exemplaren zijn al verkocht voor een prijs van 600.000 euro per stuk. Toch willen we u een rij-impressie met de Maserati MC12 niet onthouden.

De Maserati MC12 is een supercar voor op de straat waarmee aan de racerij kan worden deelgenomen. Qua concept lijkt de MC12 veel op de Ferrari Enzo. Toch is de MC12 geen kopie van de Enzo met een ander koetswerk. Zeker 85% van de MC12 bestaat uit eigen Maserati-onderdelen, om te beginnen met het hart, de 6-liter V12. Ook de wielbasis is groter. De straat MC12 komt in één kleur, of eigenlijk kleurcombinatie: blauw/wit.
Binnenin is het niet te missen: dit is een race-auto. De toerenteller prominent in het midden, daarin digitaal in welke versnelling je staat en, leuk, een klassiek verchroomd analoog klokje uit grootmoederstijd onderaan het staande gedeelte van de middenconsole.
Carbonfibre-look is in een MC12 geen 'look' maar het is echt, de basis van de auto voor verregaande stijfheid gekoppeld aan een beperkt gewicht: de straatversie van de Maserati doet net iets meer dan 1300 kilo. Daarvan neemt de V12 230 kilo voor zijn rekening. Wegrijden vanuit stilstand met een 600 pk-monster van dit formaat kan een heikel karweitje zijn. Vergeet dat: uw schoonmoeder krijgt deze auto van zijn plaats dankzij het Cambiocorsa schakelsysteem. Rechterpeddel naar je toe halen, dan sta je in '1', beetje gas en je rolt. De motor achter je rug rochelt dan een beetje, baalt van het lage toerental maar pakt evengoed op.

Een boel auto
Natuurlijk gaat de 200 km/h eraan op het testcircuit Balocco. Een kart is er niets bij en je vergeet even dat je met met meer dan 5 meter superauto onderweg bent. Door de 200 heen maar nu als de sodemieter in de remmen voor een hele krappe links-rechts combinatie. Als je bij 7000 toeren opschakelt wordt het janken van de V12 weer wat donkerbruiner van timbre om vervolgens razendsnel naar een octaaf hoger te klimmen. Het insturen is ongehoord direct en gretig, de auto gehoorzaamt meteen maar, omdat we wat harder gaan, voel je ook meteen dat er best nog een boel auto áchteraan komt om te volgen. Dat wil je niet voelen bij een supercar.
De Maserati MC12 (Maserati Corse 12-cilinder) is verrassend comfortabel. Op dat punt gaat Maserati blijkbaar zijn eigen weg met het interpreteren van het fenomeen supercar. Net zoals ze de MC12 als coupe en spider tegelijk neerzetten. Want het dakje kan verwijderd. Je kunt niets meenemen in de MC, misschien net een smal koffertje achter de stoel, dat is alles.
Bij het uitrollen overheersen gemengde gevoelens. Motor is beestachtig krachtig maar het geluid mag mooier. Besturing is fabuleus maar de body kan homogener. Het Cambiocorsa-schakelsysteem werkt super en safe en het MC12-interieur is prachtig en verrassend afgewerkt. Maar toch, als je Maserati in de schaduw vindt staan van de Italiaanse grootheden Ferrari en Lambo, dan lijkt deze auto op eerste gezicht die rollen nog niet om te kunnen draaien.

De volledige rij-impressie van de Maserati MC12 staat in AutoWeek 12, die woensdag 16 maart in de winkel ligt.