Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Lotus Exige S Roadster

10
Gereden: Lotus Exige S Roadster
Gereden: Lotus Exige S RoadsterGereden: Lotus Exige S RoadsterGereden: Lotus Exige S RoadsterGereden: Lotus Exige S RoadsterGereden: Lotus Exige S RoadsterGereden: Lotus Exige S Roadster
  • Roy Kleijwegt
  • Nieuws
23 juli 2013 om 18:39
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Het dak van een sportwagen halen is normaal gesproken een exercitie waar de auto in kwestie niet beter van wordt. Maar er zijn uitzonderingen.

Lotus, bestaat het nog? Het merk lijkt langzaam een stille dood te sterven. Na de stortvloed van conceptcars in Parijs 2010, waar iedereen toch al wat vraagtekens bij zette, bleef het ineens angstvallig stil. Maar de Engelse autogekken leven nog. En ja, er komen daadwerkelijk nog steeds nieuwe modellen aan. Om ons zoet te houden heeft Lotus nu het dak van hun Exige S gehaald en zo de Exige S Roadster gecreëerd. Veel Exige-rijders deden dat zelf ook al, dus voor Lotus reden genoeg het ook af-fabriek aan te bieden.

Dus? Zwaar en slappe hap? Nou nee. Geloof het of niet, maar de auto is 10 kilo líchter dan de coupé. Deze winst zit hem vooral in het ontbreken van de achterspoiler en diffuser. Het vermogen bleef met 345 pk gelijk. Aangezien de hele auto rondom een aluminium monocoque is gebouwd maakt het voor de stijfheid niet zo bar veel uit dat het dak open is gemaakt. Er waren dan ook geen verstevigingen nodig. Met een totaalgewicht van 1.166 kilo spreekt het voor zich dat 345 pk aan de forse kant is. De van supercharger voorzien 3,5 liter V6 van Toyota reageert extreem hitsig op het gas en de auto maakt net zoveel kabaal als de Evora S. Het is bijna genant, vooral omdat je wel met een gigantische grijns achter het stuur zit. Sorry, knik je naar geschrokken passanten. Maar je meent het niet.. En de auto is snel. Zeer snel. in 3,8 seconden zit je op 100 km/h, wat de auto tot de snelste straat-Lotus ooit maakt. De zit is krap, de pedalen staan extreem dicht bij elkaar. Zoals in elke Lotus moet je de versnellingsbak niet te naïef benaderen, want hij is zeer weerbarstig. Vooral met aanremmen van 230 naar een krappe hairpin is het opletten geblazen met terugschakelen! Het geluid maakt je doof, in de bloedhete zon van deze week is de airco net zo zinvol als een blazende bijrijder. De besturing is extreem direct, het gripniveau gigantisch. Na 10 rondjes drijf ik van het zweet, maar zweef van plezier. Het grootste nadeel van dit soort auto's? Elke leuke hothatch voelt na een Exige-dag altijd aan als een onderstuurd dweilend hok.... Bij de Roadster komt daar de rekening van extra haargel nog bovenop.

Lees de volledige rij-impressie in GTO nummer drie, die begin oktober verschijnt!

  • Houd me op de hoogte over de Lotus Exige
  • Lees meer over supercars en sportscars
Lotus Lotus Exige Supercars & Sportscars

Lezersreacties (10) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lotus Exige specificaties
  • Lotus Exige occasions
  • Lotus Exige video's
Advies en informatie
  • Lotus Exige tests
  • Lotus Exige gebruikersreviews
  • Lotus Exige index
PREMIUM
Lotus Exige S Roadster - Blits Bezit

Lotus Exige S Roadster - Blits Bezit

Zeg Lotus en de associatie met autosport, minimaal gewicht en Colin Chapman is snel gemaakt....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Lotus Exige (2006)

    Lotus Exige (2006)

    7
    • 20 juli 2020
meer reviews
Op de rollenbank - Lotus Elan Turbo

Op de rollenbank - Lotus Elan Turbo

30

Oude Engelse auto's willen nog wel eens tegenvallen als je het vermogen gaat nameten op...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Doek valt voor Lotus Elise, Exige en Evora

    Doek valt voor Lotus Elise, Exige en Evora

    73
    • 23 december 2021
  • PREMIUM
    Lotus Exige S Roadster - Blits Bezit

    Lotus Exige S Roadster - Blits Bezit

    • 23 november 2021
  • Nieuws
    Lotus neemt afscheid van Elise en Exige

    Lotus neemt afscheid van Elise en Exige

    15
    • 8 februari 2021
  • Nieuws
    Lotus komt met speciaal instrumentarium voor op circuit

    Lotus komt met speciaal instrumentarium...

    2
    • 15 juli 2020
  • Nieuws
    Lotus Exige als 20th Anniversary Edition

    Lotus Exige als 20th Anniversary Edition

    10
    • 23 juni 2020
  • Eerste rijtest
    Lotus Exige Sport 410

    Lotus Exige Sport 410

    11
    • 4 oktober 2018
  • PREMIUM
    Lotus Exige Sport 410

    Lotus Exige Sport 410

    • 4 september 2018
Merk
Merk
  • Nieuws
    Lotus Emira GT4: knalhard circuitbeest

    Lotus Emira GT4: knalhard circuitbeest

    4
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Lotus Eletre: elektrische SUV luidt nieuw hoofdstuk in

    Lotus Eletre: elektrische SUV luidt nieuw...

    93
    • 29 maart 2022
  • Lotus Eletre - Eerste Kennismaking

    Lotus Eletre - Eerste Kennismaking

    46
    • 29 maart 2022
  • Nieuws
    Elektrische SUV Lotus heet Eletre

    Elektrische SUV Lotus heet Eletre

    23
    • 28 maart 2022
  • Nieuws
    Lotus Emira met viercilinder van AMG duurder dan verwacht

    Lotus Emira met viercilinder van AMG duurder...

    37
    • 23 maart 2022
  • Nieuws
    Dit is de eerste elektrische SUV van Lotus!

    Dit is de eerste elektrische SUV van Lotus!

    25
    • 8 maart 2022
  • Nieuws
    Lotus laat meer van Type 132 zien

    Lotus laat meer van Type 132 zien

    6
    • 28 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden