AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Lada Kalina
Eindelijk is het gelukt de Lada Kalina naar Nederland te halen en het is uit met de grappen over het merk. Het nieuwe model zit solide in elkaar en is een volwaardige gezinsauto.
Eindelijk is het gelukt de Lada Kalina naar Nederland te halen en het is uit met de grappen over het merk. Het nieuwe model zit solide in elkaar en is een volwaardige gezinsauto.
De Lada Kalina bestaat al sinds 1999. Het heeft dus even geduurd voordat de import van het model naar Nederland op gang kwam. Echt heel modern is hij niet meer. Fratsen als ESP en hoofdsteunen achterin ontbreken en ook aan het uiterlijk kun je aflezen dat de auto in de jaren '90 is ontwikkeld.
West-Europese gezinsauto's zijn doorgaans een maatje groter maar in Rusland geldt de Kalina als familieauto. Voor zijn klasse heeft hij dan ook een opvallend royale instap naar achteren en de kofferbak met een inhoud van vierhonderd liter is enorm voor deze klasse.
De 1,6-liter motor met 82 pk levert gemiddelde prestaties maar maakt van de Kalina zeker geen trage auto. Aan de besturing van de Lada heb je daarentegen je handen vol. Die is indirect en vaag. De importeur zoekt naar verbetering. Ook het remmen is ouderwets: ABS ontbreekt en dat kan anno 2007 écht niet meer.
De volledige rij-impressie met de Lada Kalina staat in AutoWeek 3, die op 17 januari in de winkels ligt.
Plaats een reactie