Gereden: Kia Opirus 3.5 V6

Kia Opirus
In de omgeving van Zürich reden we voor het eerst met Kia's opmerkelijke nieuwe topmodel, de Opirus. In het ontwerp zijn bekende neo-klassieke stijlelementen verwerkt.

In de omgeving van Zürich reden we voor het eerst met Kia's opmerkelijke nieuwetopmodel, de Opirus. In het ontwerp zijn bekende neo-klassieke stijlelementen verwerkt.

De nieuwe Kia Opirus heeft vele gezichten. Waarom? 'Als je een topmodel neoklassieke lijnen wilt geven, kom je uit bij stijlelementen die iets bekends hebben', vertelt de heer Lievens, vice-president van Kia Motor Europe.
De Kia Opirus krijgt zaken mee, die je bij een wagen op topniveau mag verwachten. Om te beginnen een 3,5-liter V6 motor met een vermogen van 203 pk en een koppel van 298 newtonmeter. Hij is gekoppeld aan een heel soepel schakelende vijftrapsautomaat. Trap het gaspedaal op de plank, de automaat 'begrijpt' wat er moet gebeuren en schakelt snel en tandje terug. Je hoort – heel gedempt - dat de V6 er hard aan trekt. Met een top van 220 en een acceleratie 0-100 in 9,2 seconden is de Opirus best vlot; maar niet sportief. Z'n vering endemping zijn te veel op comfort afgestemd en z'n besturing werkt daarvoor te licht.

Kia stuurt alleen de meest complete uitvoering van de Opirus naar Europa. Zo zijn lederen bekleding en houtafwerking standaard. Ook het stuurwiel en de versnellingspook zijn uitgevoerd in een combinatie van leer en hout. De voorstoelen laten zich uitvoerig elektrisch verstellen, en de bestuurdersstoel is ook nog voorzien van een elektrisch instelbare lendensteun. Ook het stuur is elektrisch verstelbaar; in de hoogte en de lengte. Stoelverwarming vóór ontbreekt niet. Bijzonder is dat ook de achterbank van de Opirus van stoelverwarming is voorzien. Die achterbank, uiteraard met drie in hoogte verstelbare hoofdsteunen en drie driepunts rolgordels, is ruim van opzet. Een neerklapbare middenarmsteun herbergt behalve een opbergvak en twee bekerhouders, ook de bediening van de stoelverwarming.
Aan veiligheidsvoorzieningen geen gebrek. Natuurlijk zijn er de airbags voor bestuurder en bijrijder. Dan heb je zijairbags vóór en achter en bovendien hoofdairbags die de mensen voorin en achterin beschermen. Voor de actieve veiligheid zijn er ABS, EBD (elektronische remkrachtverdeling); BAS (Brake Assist System) voor het optimaal uitvoeren van een noodstop; tractie controle en ESP (elektronisch stabiliteisprogramma) om onder- en overstuur tegen te gaan.
In september wordt de Opirus leverbaar. De prijs zal tussen de 45.000 en 48.000 euro liggen.

In AutoWeek nr. 29 (9 - 16 juli) kunt u een uitgebreide rij-impressie lezen.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.