Gereden: Jaguar X-type Estate

Is dit nog een Jaguar?

Jaguar X-type Estate
Een tweeling met de Ford Mondeo, een dieselmotor en een stationwagen. De X-Type Estate 2.0 D is klaar voor de start. AutoWeek maakte de eerste rij-impressie.
Een tweeling met de Ford Mondeo, een dieselmotor en een stationwagen. De X-Type Estate 2.0 D is klaar voor de start. AutoWeek maakte de eerste rij-impressie.
Echte Jaguar-liefhebbers hebben 't wel even moeilijk gehad. Eerst komt er de Jaguarversie afgeleid van een Ford Mondeo, vervolgens komt er een diesel en nu ook nog een stationwagen. Jaguar heeft zijn X-Type Estate intussen klaar voor de marktintroductie, die in ons land al op 28 februari zal arriveren. In de buurt van Annecy deden we de eerste rij-indrukken op.
Dat Jaguar met de introductie van een diesel voor de X-Type op het goede spoor zit, is gebleken uit de verkoopcijfers. De dieselvariant heeft sinds zijn introductie gezorgd voor 63 % van de omzet van de X-Type. Jaguar kon niet alleen meer zonder diesel, maar evenmin zonder stationwagen. Want in de zakelijke klasse is de vraag naar zo'n ruime variant nog steeds groot. Met de komst van de stationwagen biedt Jaguar nu ook een familie-auto met veel ruimte zonder concessies te doen aan de rij-kwaliteiten.
Het spreekt dan ook vanzelf dat de nieuwe combinatie Estate/diesel de aandacht heeft. Wij reden dan ook met de Estate 2.0D, die alleen met voorwielaandrijving wordt geleverd. Op onze vraag of voor deze uitvoering ook 4WD beschikbaar zal komen, antwoordde Jaguar ontwijkend.
Jaguar begon drie jaar geleden aan de ontwikkeling van de Estate, die vanaf de B-stijl compleet nieuw is. De zijkant is ruim 4 cm verlengd en eindigt bij de achterklep die is voorzien van een apart te openen achterruit. Beide werken met gasveren. De achterpartij is behoorlijk afgerond en het dak is afgewerkt met een spoilertje, waarin het derde remlicht en de ruitensproeier is opgenomen. De dakrails zijn uiteraard standaard. Jammer dat de styling van die achterkant niet aparter is. De Estate mist gewoon een eigen identiteit, iets katachtigs. Het is iets beter gesteld met duurste uitvoering die een verchroomde bies heeft tussen de achterlichten.
De X-Type Estate heeft een bagageruimte van 445 liter, die door het neerklappen van de achterbank kan worden uitgebreid tot 1415 l. Onder de luxueus beklede laadvloer bevindt zich een opbergruimte en een 12-volt aansluiting. Je kunt daar dus je laptop uit het zicht van dieven opbergen en opladen. Dat laatste alleen als de motor draait.
In het interieur is alles hetzelfde als bij de X-Type sedan. De Estate profiteert verder van de wijzigingen die Jaguar op de sedan heeft losgelaten voor het modeljaar 2004. Zoals nieuwe bekledingscombinaties, een nieuw stuurwiel en de beschikbaarheid van een geheugenfunctie voor de op 10 manieren elektrisch instelbare bestuurdersstoel en de buitenspiegels (Memory Package € 2490).
De 130 pk sterke turbodiesel die afkomstig is uit de Ford Mondeo voldoet ook in de Jaguar Estate prima. Hij werkt rustig en is vlot en heeft met 330 Nm een prima trekkracht, die al bij 1800 tpm optimaal wordt afgegeven.
In het bergachtige gebied rond Annecy, waar wij onze eerste rij-impressie met de Estate 2.0D opdeden, slaat hij geen gek figuur. Jaguar claimt trouwens een zuinig verbruik met een gemiddelde van 5,8 l/100 km. De Estate moet in 10,2 s naar 100 km/h kunnen accelereren en heeft een top van 198 km/h.
De 2.0D is alleen leverbaar met voorwielaandrijving en een handgeschakelde vijfbak. Hij voldoet daarmee uitstekend en is alleen als je echt hard door de bocht gaat wat onderstuurd (u weet wel: hij wil over de voorwielen wegglijden).
Wie niet voor een diesel valt, of wie beslist een automatische transmissie wil hebben, heeft net als bij de sedan keuze uit de 2-liter V6 met voorwielaandrijving en de vierwielaangedreven 2.5 V6 en 3.0 V6.
Net als van de sedan zijn er van de Estate naast de basisversie twee uitvoeringen: de Sport en de Executive. De Estate 2.0D is leverbaar voor € 37.600, de Sport kost € 43.490 en de Executive heeft een prijs van € 44.690.
De uitgebreide rij-impressie van de X-Type Estate 2.0D en 3.0 V6 staat in AutoWeek no. 11 van 3 maart.

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.