AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Hyundai Atos
De kleinste Hyundai is lichtjes opgefrist, bovendien is de motor wat verbeterd. Wij doen een eerste ronde met de vernieuwde Atos.
De kleinste Hyundai is lichtjes opgefrist, bovendien is de motor wat verbeterd. Wij doen een eerste ronde met de vernieuwde Atos.
Hyundai timmert al weer heel wat jaren aan de weg in het compacte segment. De Atos wist sinds zijn introductie in 1998 aardig wat kopers over de streep te trekken; in het topjaar 2000 werden er in ons land ruim zesduizend stuks van verkocht, bijna de helft van het totale aantal Hyundai's in dat jaar. Daarna zakte het wat in, om in 2003 met de komst van het nieuwe model weer op te leven. Hyundai hoedt zich ervoor dat die nieuwe Atos weer gaat inzakken, dus is de auto voor modeljaar 2006 gefacelift. Wie echter de nieuwe Atos met de oude verwart, hoeft zich niet meteen in een hoekje gaan zitten schamen; de verschillen zijn subtiel. De grille heeft nog maar één verchroomde lamel (was drie), er zijn nieuwe wieldoppen gemonteerd en is het kleurenpalet uitgebreid met drie tinten. Vanbinnen valt met name de nieuwe klokkenwinkel op. Door de standaard toerenteller, een paars randje rond de wijzerplaten en betere materialen ziet het er allemaal een stuk volwassener uit. Ook is de auto opgefrist met nieuwe bekledingstof.
Hyundai timmert al weer heel wat jaren aan de weg in het compacte segment. De Atos wist sinds zijn introductie in 1998 aardig wat kopers over de streep te trekken; in het topjaar 2000 werden er in ons land ruim zesduizend stuks van verkocht, bijna de helft van het totale aantal Hyundai's in dat jaar. Daarna zakte het wat in, om in 2003 met de komst van het nieuwe model weer op te leven. Hyundai hoedt zich ervoor dat die nieuwe Atos weer gaat inzakken, dus is de auto voor modeljaar 2006 gefacelift. Wie echter de nieuwe Atos met de oude verwart, hoeft zich niet meteen in een hoekje gaan zitten schamen; de verschillen zijn subtiel. De grille heeft nog maar één verchroomde lamel (was drie), er zijn nieuwe wieldoppen gemonteerd en is het kleurenpalet uitgebreid met drie tinten. Vanbinnen valt met name de nieuwe klokkenwinkel op. Door de standaard toerenteller, een paars randje rond de wijzerplaten en betere materialen ziet het er allemaal een stuk volwassener uit. Ook is de auto opgefrist met nieuwe bekledingstof.
Vermogenswinst
De nieuwe Atos wordt net als de vorige aangeboden in twee uitrustingsniveaus. De eenvoudigste, de ActiveVersion, is hetzelfde gebleven. De DynamicVersion, die we in deze eerste ronde aan de tand voelen, is uitgebreid met centrale vergrendeling met afstandsbediening in de sleutel. Ook motorisch is er wat gewijzigd. Het 1.1-liter blok is op een aantal punten gemoderniseerd, hetgeen winst oplevert in zowel vermogen als koppel. Het vermogen steeg met 5 pk naar 63 pk, 7 Nm koppelwinst zorgt voor een maximaal koppel van 97 Nm. Dat wil niet zeggen dat de Atos een scheurijzer is geworden; het motortje moet er nog steeds stevig aan trekken. Je komt wel redelijk mee op de snelweg, maar als je wat meer van de machine vraagt, laat hij duidelijk horen dat hij er moeite mee heeft. De besturing is ons op hogere snelheden wat te vaag; vooral bij wat zijwind en matig wegdek kan de Atos zoekerig worden. Ronduit link wordt het wanneer je in een snelle bocht een oneffenheid in het asfalt raakt; de Atos maakt een flinke sprong naar de buitenbocht en deint als een dronken paard voordat hij zijn balans terug vindt. Ook de stoelen zijn niet in de eerste plaats gemaakt voor lange snelwegritten. Daarvoor zijn de zittingen wat te kort en vlak en omdat het stuur niet verstelbaar is, zal niet iedereen zijn ideale zitpositie vinden. Lekker daarentegen is de stevige rugleuning.
In de stad is deze auto echter uitstekend op zijn plaats. Licht en wendbaar laat de Atos zich door het verkeer loodsen; hier is de lichte besturing juist weer erg prettig, terwijl de hoge zit zorgt dat je makkelijk in- en uitstapt. En laten we eerlijk zijn; daarvoor is de Atos dan ook vooral bedoeld. Ondanks de aanpassingen zijn de prijzen ongewijzigd gebleven. Dat betekent dat de instapper, de 1.1i ActiveVersion, € 8.995 kost. En voor slechts € 300 meer wordt die geleverd met airco. Een viertraps automaat is alleen leverbaar op de DynamicVersion, dan kost de auto € 10.945.
Plaats een reactie