Gereden: Helemaal nieuwe Nubira

Daewoo Nubira
De Daewoo Nubira hield z'n naam, maar verder is het model 2003 helemaal nieuw. We deden de eerste rij-indrukken op met de nieuweling.

De Daewoo Nubira hield z'n naam, maar verder is het model 2003 helemaal nieuw. We deden de eerste rij-indrukken op met de nieuweling.

De Nubira 2003 is een compleet nieuwe auto. Hij heeft een beschaafd-eigentijdse vormgeving met strakke lijnen en een lichte wigvorm. Z'n enigszins uitgebouwde wielkasten staan stoer en geven de nieuwe Nubira iets sportiefs. Voor een 'kleine' middenklasser maakt de nieuwe Nubira de indruk nogal flink uit de kluiten gewassen te zijn. De sedan is 4,50 m lang en heeft een wielbasis van 2,60 m.
In het interieur, dezelfde beschaafd-moderne vormgeving die ook de carrosserie laat zien. Het bovenste deel van het dashboard – uitgevoerd in goed ogende, zachte kunststof – welft bijna achteloos over het instrumentenpaneel heen. Dat paneel telt drie in metallic-look uitgevoerde klokken. Achterin is flink wat beenruimte en de hoofdruimte is ook in orde.
Het nieuwe model van Daewoo voelt bij het rijden stevig en solide aan. Met z'n 122 pk, 1,8-liter motor komt de Nubira Class – de topversie – best vooruit. Alleen is de krachtbron een beetje rumoerig. De Nubira's die bestemd zijn voor ons continent krijgen een behoorlijk straf afgestemd onderstel mee; hun besturing werkt aardig direct. De Nubira Class heeft snelheidsafhankelijk stuurbekrachtiging en is altijd voorzien van een 1,8-liter motor. Als optie kan die in plaats van aan een handgeschakelde vijfbak, gekoppeld worden aan een viertrapsautomaat. De topsnelheid zakt dan van 194 naar 184 kilometer; het aantal seconden nodig om van nul naar honderd op te trekken stijgt van 9,5 naar 10,7 s. Onder de Class komen we de Spirit en de Style tegen. Die worden aangedreven door een 1,6-liter motor met een vermogen van 109 paardenkrachten. Hij helpt deze versies aan een top van 187 en een acceleratie van nul naar honderd in 10,7 seconden. De 1,6-liter motor maakte op ons de indruk wat rumoeriger te zijn dan de 1,8-liter machine.
Elke Nubira krijgt ABS mee. Ook airbags voor bestuurder en bijrijder en zijairbags vóór zijn standaard. De basisversie – de Spirit - € 16.695 - is al voorzien van elektrisch bedienbare ramen vóór, centrale portiervergrendeling, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een in hoogte verstelbaar stuur en elektrisch bedienbare buitenspiegels. Voor € 17.695 heb je de Spirit met airco. Bij de Nubira Style – met een prijs van € 18.695 – is de airco standaard. Een aantal andere extra's op deze versie zijn: Centrale portiervergrendeling mèt afstandsbediening, elektrisch bedienbare ramen achter en een in hoogte èn lengte verstelbaar stuur. Het stuurwiel en de knop van de versnellingspook zijn met leer bekleed. Nóg meer in huis heef de Class. We noemen: Tractie controle, een regensensor, automatische airconditioning, radiobediening aan het stuur en een CD-speler.
Eind juli staat de nieuwe Nubira sedan bij ons in de showroom. Een vijfdeurs hatchback en een stationwagon laten nog even op zich wachten. In 2005 wordt de Nubira ook met dieselmotor leverbaar.

Een uitgebreide rij-impressie kunt u lezen in AutoWeek nr. 27 (25 juni - 1 juli).

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.