Gereden: Ford Transit Connect L1 1.6 TDCI 95

Ford Transit Connect L1 Trend 1.6 TDCI 95pk
Ford Transit Connect L1 Trend 1.6 TDCI 95pkFord Transit Connect L1 Trend 1.6 TDCI 95pkFord Transit Connect L1 Trend 1.6 TDCI 95pkFord Transit Connect L1 Trend 1.6 TDCI 95pkFord Transit Connect L1 Trend 1.6 TDCI 95pkFord Transit Connect L1 Trend 1.6 TDCI 95pkFord Transit Connect L1 Trend 1.6 TDCI 95pk
Wat een mazzel hebben de dames en heren ondernemers voor wie een compacte bestelauto groot genoeg is. Voor hen staat namelijk de zeer aangenaam rijdende Transit Connect klaar. Wij reden de versie met 2,9 kuub laadvolume en 95 pk.

De Ford Transit Connect 1.6 TDCI is er met 75, 95 en 115 pk en respectievelijk 220, 230 en 270 Nm. De machinerie doet zijn werk in opmerkelijke stilte. Op de snelweg hoeft hij met de vijfbak nooit meer dan een kalme 2.500 toeren per minuut te draaien, zodat er vanuit dit oogpunt geen noodzaak is voor een zesde versnelling (standaard bij 115 pk).

Het brandstofverbruik blijft binnen de perken; na een traject met veel stadsverkeer noteerden we gemiddeld 7,1 l/100 km, terwijl de boordcomputer ook op de snelweg een mooi cijfer toonde: 5,7 l/100 km. Voor het overige is de Ford ook aangenaam stil; irritant is slechts het luide 'gezaag' uit de transmissie bij lage snelheden.

De prestaties zijn dik in orde. Het kost de Connect met zijn 95 pk sterke motor verbluffend weinig moeite om zich tussen het zakelijke snelverkeer op de linkerbaan te handhaven. Dit is een bestelauto waarmee je al gauw te hard rijdt! De fijne rijeigenschappen zijn geen verrassing, want de auto staat op hetzelfde platform als de gewaardeerde C-Max. Het onderstel maakt de auto bovendien prettig comfortabel bij zowel een geheel lege als een behoorlijk volle laadruimte. Dat zien we wel eens anders; hier geen doffe klappen in de rug bij verkeersdrempels of een richel overdwars op de weg.

Ergonomie moet beter

Wat beter moet, is de ergonomie. De bestuurdersstoel geeft te weinig steun aan de bovenbenen en maakt van de cruisecontrol een extra aanbevelenswaardige optie. De passagier zit op een zowel naar boven als beneden wegklapbare zitting, die helaas maar weinig zitcomfort biedt. De middelste zitplaats is die naam nauwelijks waard, omdat er hoogstens een kind kan plaatsnemen; voor korte ritjes, bovendien.

Een ander punt van kritiek is dat er onvoldoende bergvakken zijn. Er is behalve aan het dak geen plek om gemakkelijk een A4-map op te bergen. Er is wel wat ruimte onder de middelste stoel, maar daar kun je niet bij wanneer de rugleuning daarvan is neergeklapt. En dat is meestel wel het geval vanwege het handige tafeltje dat zich daar dan openbaart.

Het zicht naar achteren bij het achteruitrijden is prima dankzij de camera met monitor in de binnenspiegel, die op zijn beurt verder een vrij nutteloos ding is vanwege de gekromde en daardoor vervormende tussenruit waar je doorheen moet kijken. De ruitjes in de deuren kunnen achterwege blijven.

De laadruimte is groot genoeg voor twee Europallets. Wie deze dingen daadwerkelijk gaat vervoeren, kan het best de Connect met lange wielbasis kiezen (3,6 kuub, meerprijs 800 euro). Alleen die versie heeft schuifdeuren die breed genoeg zijn om zo'n pallet aan de zijkant in te laden. In deze L2 passen bovendien platen van 2,40 bij 1,20 meter; schuin geplaatst, vanaf de bovenzijde van de scheidingswand tot onder aan de achterdeuren. Nog een voordeel van de L2 is dat hij een hoger laadvermogen heeft (1.000 in plaats van 825 kilogram).

De Transit Connect 1.6 TDCI is er vanaf 12.890 euro (Ambiente, 75 pk), terwijl de beduidend luxere Trend met 95 pk die wij hebben getest op 15.340 euro komt. Daarmee is het geen prijsbreker in absolute zin; wie rijeigenschappen en comfort echter het belangrijkst vindt, maakt met de Transit Connect geen betere keuze.

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.