Gereden: Ford Edge

Amerikaanse SUV komt Europese Ford versterken

Ford Edge
Ford EdgeFord EdgeFord EdgeFord EdgeFord Edge
Een Amerikaans model kan je niet zomaar naar Europa halen. Maakt dat de grote Ford Edge hier kansloos of heeft Ford geleerd van het verleden?

Waar Ford in Amerika een van de grootste spelers is op het gebied van Trucks, SUV's en terreinauto's, ligt de focus (no pun intended) in Europa echt anders. Het merk staat hier juist bekend om zijn hatchbacks, stations en MPV's. De Kuga moest een tijdlang de SUV-eer in zijn eentje hooghouden en gezien de kwaliteiten van de compacte Ford Ecosport had dat beter zo kunnen blijven. Maar Ford wil ook een graantje meepikken van aantrekkelijke duurdere markt waar auto's als de Volvo XC60 maar ook de Hyundai Santa Fe en Kia Sorento hun ding doen. En daarom is hier de Ford Edge. Een auto die in Amerika al een tijdje geleverd wordt (in juni 2014 werd hij al onthuld), maar nu de overtocht heeft gemaakt én van een dieselmotor is voorzien. Sterker nog, in Europa wordt de auto alleen met dieselmotoren leverbaar. Ook zal je alleen voor een 4x4-versie kunnen kiezen, de voorwielaangedreven varianten blijven voorbehouden aan andere werelddelen. Voor Nederland is dat wellicht zonde, de extra CO2 die onlosmakelijk met 4x4 verbonden is zorgt voor een hogere belasting, waardoor de auto een vanafprijs kent van ruim 56.000 euro.

Gelukkig heeft Ford er wel van alles aan gedaan de Edge klaar te maken voor de Europese markt. Dit is niet zomaar een SUV die in Tennessee van de weg is geplukt en voorzien van een dieselmotor op de Europese klanten wordt losgelaten. Het onderstel is volledig herzien, en er is extra aandacht besteed aan de geluidsisolatie. Niet alleen met hardware, maar zelf door standaard aanwezige active noise cancellation, dat de lage dreunen van de dieselmotor uit het interieur tegengaat, net als dure koptelefoons voor in het vliegtuig. Het effect hiervan is goed merkbaar, de auto is ondanks zijn formaat bijzonder stil, ook op hogere snelheid.

Het onderstel is op zijn beurt alles behalve week, de sport-uitvoering die wij rijden is zelfs aan de harde kant. De wegligging is hierdoor prima, maar de dynamiek van een Kuga of Focus blifjt ver weg.

Lees de volledige rij-impressie van de Ford Edge binnenkort in AutoWeek.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.