AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Fiat Fiorino/Citroën Nemo
Fiat en PSA zagen ruimte voor een kleine besteller. Zodoende zijn er nu de Peugeot Bipper, Citroën Nemo en Fiat Fiorino, drie uitermate geinige karretjes met een laadruimte van 2,5 kuub. Wij reden met de twee laatstgenoemden.
Vroeger ontwierpen de designers bestelauto's met een liniaal, leek het wel: het uiterlijk was niet belangrijk, als-ie maar ruim was. De drieling die in Turkije gebouwd wordt, toont aan dat het ook anders kan. Vooral de voorkant van de bestellertjes ligt prettig op het netvlies.
Ritten in de stad, de natuurlijke leefomgeving van de Fiorino die wij in Turijn reden, zijn de auto op het lijf geschreven. De draaicirkel is kleiner dan tien meter en door z'n compacte buitenmaten zoef je overal behendig tussendoor.
In het vooronder van alledrie de bestellers is een 1,4-liter viercilinder met 75 pk te bestellen. Bij de diesels scheiden de wegen zich: in de Fiat zit een 1,3-liter 16v Multijet met 75 pk en 190 Nm, de Citroën en Peugeot moeten het doen met een 1.4 HDi die 5 pk minder mobiliseert. De Fiorino komt hierdoor pittiger over (zij het met een groot turbogat) en is bovendien in tegenstelling tot zijn twee 'Franse' broeders ook met een roetfilter te bestellen.
In het interieur is het goed toeven. Weliswaar is er metaal op de deuren te zien, toch nog een teken dat je in een bestelauto zit. Maar het dashboard is leuk vormgegeven en de naden tussen de kunststofdelen ogen smal en gelijkmatig.
Ritten in de stad, de natuurlijke leefomgeving van de Fiorino die wij in Turijn reden, zijn de auto op het lijf geschreven. De draaicirkel is kleiner dan tien meter en door z'n compacte buitenmaten zoef je overal behendig tussendoor.
In het vooronder van alledrie de bestellers is een 1,4-liter viercilinder met 75 pk te bestellen. Bij de diesels scheiden de wegen zich: in de Fiat zit een 1,3-liter 16v Multijet met 75 pk en 190 Nm, de Citroën en Peugeot moeten het doen met een 1.4 HDi die 5 pk minder mobiliseert. De Fiorino komt hierdoor pittiger over (zij het met een groot turbogat) en is bovendien in tegenstelling tot zijn twee 'Franse' broeders ook met een roetfilter te bestellen.
In het interieur is het goed toeven. Weliswaar is er metaal op de deuren te zien, toch nog een teken dat je in een bestelauto zit. Maar het dashboard is leuk vormgegeven en de naden tussen de kunststofdelen ogen smal en gelijkmatig.
De volledige rij-impressie met de Fiat Fiorino/Citroën Nemo is te lezen in AutoWeek 52, die vanaf woensdag 27 december in de winkels ligt.
Plaats een reactie