Gereden: Citroën C5
Een Citroën, maar dan anders
Er zijn al heel wat regels gespendeerd aan het uiterlijk van Citroëns nieuwe vlaggenschip, de C5. Tot nu toe konden we hem alleen bij kunstlicht bekijken. En rijden was er al helemaal niet bij. Komt 'ie bij daglicht beter uit en hoe rijdt het nou?
Tekst Mario Prinsen, foto's Jacco van de Kuilen
Vanuit de directie van PSA is er nog niet zo lang geleden geroepen dat Citroëns weer onderscheidend moesten worden. Dat leverde meteen hoogespannen verwachtingen op voor de nieuwe topper van het eigenwijste Franse automerk. De eerste foto's van de C5 zorgden toch voor enige teleurstelling; hij was eigenlijk helemaal niet zo ongewoon, niet typisch Citroën. De oudgediende XM scoorde in dat opzicht vele malen beter. Okee, we hadden alleen nog maar plaatjes en wat later konden we de auto bij kunstlicht zien op autoshows. Misschien dat 'ie het beter doet bij daglicht? Valt ons toch nog tegen. De C5 heeft een stoere, dikke neus die niet mooi harmonieert met de slanke achterkant. In details weet de auto evenmin echt te overtuigen. Nee, wij zijn niet om als het op onze waardering voor de styling aankomt; mag u zelf overigens gerust anders over denken.
Toen Citroën de C5 lanceerde, werd hij meer als XM-opvolger gepositioneerd dan als aflossing voor de Xantia. De lengte van 4,62 meter valt precies tussen die van de Xantia en de XM in. De wielbasis van 2,75 meter is marginaal groter dan die van de Xantia en een decimeter korter dan die van de XM. Neigt dus meer naar de Xantia. De motoren zouden minimaal tweeliter inhoud krijgen met prijzen vanaf f 52.490; dat is duidelijk hoger dan de instapprijs van de Xantia. We kwamen er echter al snel achter dat de Nederlandse markt zou worden voorzien van een 1.8 16V, waarvan de prijs begint bij f 45.990. Interessant, want dan zit je ineens op hetzelfde niveau als de Mondeo en de Laguna. De C5 is dus meer Xantia-opvolger dan XM-opvolger.
Rijden dan
Goed, de optische kwaliteiten van de C5 vallen ons wat tegen, maar er is natuurlijk meer dat bepalend is voor het oordeel over een auto. In het geval van deze C5 waren we buitengewoon nieuwsgierig naar één van die andere kwaliteiten van een grote Citroën, de sublieme rij-eigenschappen. Dat danken de grotere modellen aan het speciale hydropneumatische veersysteem dat Citroën voor het eerst uitprobeerde op de Traction Avant. De C5 heeft het als Hydractive III aangeduid systeem met een veerbol voor elk wiel. Op de duurdere versies zitten er nog twee bollen op die voor een stukje extra comfort zorgen. Het systeem regelt continu de rijhoogte in combinatie met de vering en demping. Op de duurdere versies kun je nog voor een Sport-stand kiezen waarbij de twee extra veerbollen niet meer meedoen.
Tijd voor een stevig stukje sturen en dan blijken de rijkwaliteiten van de C5 van hoog niveau te zijn. Het veercomfort is dik voor elkaar, maar het onderstel blijft je vriend als je eens heel stevig te keer gaat. Dan blijkt de tractie formidabel te zijn, de auto weinig over te hellen en de besturing je precies die informatie te geven die je zoekt. In de Sport-stand wordt 'ie een slagje stugger en dat merk je met name als je flinke oneffenheden neemt. In die Sport-stand is het nog net even lekkerder 'hairpins vreten', iets wat de C5 ook in de normale veerstand al prima doet. Toch is er een onvolkomenheid, maar dat zit in de bediening: dat de schakelaar voor die Sport-stand op de vloer zit, kan er nog mee door. Dat het controlelampje daar ook zit en niet op het instrumentenpaneel vinden we echt een misser.
Direct
Naast deze jongste uitvoering van Citroëns veel geprezen hydropneumatische vering konden we in de C5 tevens voor het eerst kennismaken met de nieuwe PSA-tweelitermotor met directe benzine-injectie. De als 2.0 HPi aangeduide krachtbron is een directe afgeleide van de bestaande tweeliter 16-klepper. Hij is ietsje krachtiger en moet bijna een liter brandstof per 100 km minder verbruiken. Dat laatste hebben we nog niet kunnen meten, maar de 140 pk sterke machine is een prettige kameraad in de omgang: niet te rumoerig, goed oppakkend en lekker krachtig. Op gehik of andersoortig onregelmatig gedoe hebben we de C5 2.0 HPi niet kunnen betrappen tijdens onze in hoog tempo afgeraffelde testrit.
Een andere prettige machine is de topdiesel, de 2.2 HDi. Geen verrassing, want we kennen hem al uit de Peugeot 607, maar het blijft opmerkelijk dat je 160 km/h kunt kruisen zonder ook maar iets van die motor te horen. Met zijn 314 Nm trekkracht is het een echte doorsjouwer.
Ruimte genoeg
Het interieur van de C5 biedt ruim plaats aan vijf inzittenden. Het meubilair is relatief soepel, maar steunt toch genoeg. Merkwaardig genoeg bevielen ons de met leer beklede stoelen minder goed dan de variant met stof. Naast voldoende interierruimte heeft de C5 onder zijn grote vijfde deur een mooi regelmatig gevormd bagageruim van 456 liter inhoud.
Het dashboard is strak gelijnd, maar heeft door de twee boogvormige glooiingen, die elkaar kruisen boven de middenconsole, toch iets aparts. Alle schakelaars zijn gegroepeerd rond de stuurkolom of op de middenconsole. Het schermpje voor het naviagtiesysteem zit middenboven op het dashboard; we kregen de indruk dat dat op het laatste moment was toegevoegd omdat de kunststof paneeltjes slecht aansloten op het dashboard. Die indruk werd nog verder versterkt door de bediening van het systeem, die naast de handrem zit; buitengewoon onhandig. Toch zitten er wel de nodige slimmigheidjes aan de C5: dubbele zonnekleppen, een groot dashboardkastje dat ook wordt gekoeld als je airco hebt, diverse bekerhouders en op de duurdere versies meestal tegen geringe meerprijs buitenspiegels die zich automatisch tegen de zijruiten vlijen als je de auto op slot doet. De basisuitrusting van de C5 Ligne Seduction is vrij compleet met onder andere een ruime collectie airbags, maar een airco krijg je pas een niveau hoger. Zit er ook meteen een radio met CD-speler bij waarbij het geluidsvolume automatisch snelheidsafhankelijk wordt geregeld. In de Exclusive komen daar nog zaken als xenon-licht, alarm en elektrisch verstelbare voorstoelen.
Heb je geen problemen met de uiterlijke verschijning van de C5, dan heeft deze - voorlopige - topper van het Citroën-gamma toch heel wat te bieden. Een hoogstaand comfort en flink wat ruimte zijn sterke punten van deze Citroën. Niet alle details vinden we even doordacht, maar dat wordt weer gecompenseerd door handigheidjes. Bepaald geen beroerde auto dus, maar het succes zal wel afhangen van de acceptatie van het uiterlijk in de kritische en trendgevoelige, zakelijke markt waar Citroën met deze auto toch een leuk graantje wil meepikken. Misschien dat de Break het in dat opzicht beter zal doen; we zullen die ook heel snel te zien krijgen.
Alle gegevens en prijzen zijn te vinden in CarBase Actueel.
PRIVATE LEASE Citroën
Had je deze auto's al gezien?

Citroën Berlingo 1.2 PureTech Club
- 2021
- 125.038 km

Citroën C4 Picasso 1.6 BlueHDi Shine 7persoons
- 2015
- 219.931 km

Citroën C3 1.2 VTi Collection Airco, boordcomputer, cruise control, Elek. ramen voor, Elek. remkrachtverdeling, buitenspiegels elek verstelbaar Leuke 5-deurs hatchback met zuinige 1.2 benzinemotor (82pk), airco, cruise control, elektrische ramen en nette bekleding. Rijdt soepel, ziet er goed uit en is vriendelijk voor je portemonnee.
- 2014
- 106.770 km