Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Citroën C5

Gereden: Citroën C5
  • Nieuws
2 april 2001 om 09:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Er zijn al heel wat regels gespendeerd aan het uiterlijk van Citroëns nieuwe vlaggenschip, de C5. Tot nu toe konden we hem alleen bij kunstlicht bekijken. En rijden was er al helemaal niet bij. Komt 'ie bij daglicht beter uit en hoe rijdt het nou?

Een Citroën, maar dan anders

Er zijn al heel wat regels gespendeerd aan het uiterlijk van Citroëns nieuwe vlaggenschip, de C5. Tot nu toe konden we hem alleen bij kunstlicht bekijken. En rijden was er al helemaal niet bij. Komt 'ie bij daglicht beter uit en hoe rijdt het nou?

Tekst Mario Prinsen, foto's Jacco van de Kuilen

Vanuit de directie van PSA is er nog niet zo lang geleden geroepen dat Citroëns weer onderscheidend moesten worden. Dat leverde meteen hoogespannen verwachtingen op voor de nieuwe topper van het eigenwijste Franse automerk. De eerste foto's van de C5 zorgden toch voor enige teleurstelling; hij was eigenlijk helemaal niet zo ongewoon, niet typisch Citroën. De oudgediende XM scoorde in dat opzicht vele malen beter. Okee, we hadden alleen nog maar plaatjes en wat later konden we de auto bij kunstlicht zien op autoshows. Misschien dat 'ie het beter doet bij daglicht? Valt ons toch nog tegen. De C5 heeft een stoere, dikke neus die niet mooi harmonieert met de slanke achterkant. In details weet de auto evenmin echt te overtuigen. Nee, wij zijn niet om als het op onze waardering voor de styling aankomt; mag u zelf overigens gerust anders over denken.
Toen Citroën de C5 lanceerde, werd hij meer als XM-opvolger gepositioneerd dan als aflossing voor de Xantia. De lengte van 4,62 meter valt precies tussen die van de Xantia en de XM in. De wielbasis van 2,75 meter is marginaal groter dan die van de Xantia en een decimeter korter dan die van de XM. Neigt dus meer naar de Xantia. De motoren zouden minimaal tweeliter inhoud krijgen met prijzen vanaf f 52.490; dat is duidelijk hoger dan de instapprijs van de Xantia. We kwamen er echter al snel achter dat de Nederlandse markt zou worden voorzien van een 1.8 16V, waarvan de prijs begint bij f 45.990. Interessant, want dan zit je ineens op hetzelfde niveau als de Mondeo en de Laguna. De C5 is dus meer Xantia-opvolger dan XM-opvolger.

Rijden dan

Goed, de optische kwaliteiten van de C5 vallen ons wat tegen, maar er is natuurlijk meer dat bepalend is voor het oordeel over een auto. In het geval van deze C5 waren we buitengewoon nieuwsgierig naar één van die andere kwaliteiten van een grote Citroën, de sublieme rij-eigenschappen. Dat danken de grotere modellen aan het speciale hydropneumatische veersysteem dat Citroën voor het eerst uitprobeerde op de Traction Avant. De C5 heeft het als Hydractive III aangeduid systeem met een veerbol voor elk wiel. Op de duurdere versies zitten er nog twee bollen op die voor een stukje extra comfort zorgen. Het systeem regelt continu de rijhoogte in combinatie met de vering en demping. Op de duurdere versies kun je nog voor een Sport-stand kiezen waarbij de twee extra veerbollen niet meer meedoen.
Tijd voor een stevig stukje sturen en dan blijken de rijkwaliteiten van de C5 van hoog niveau te zijn. Het veercomfort is dik voor elkaar, maar het onderstel blijft je vriend als je eens heel stevig te keer gaat. Dan blijkt de tractie formidabel te zijn, de auto weinig over te hellen en de besturing je precies die informatie te geven die je zoekt. In de Sport-stand wordt 'ie een slagje stugger en dat merk je met name als je flinke oneffenheden neemt. In die Sport-stand is het nog net even lekkerder 'hairpins vreten', iets wat de C5 ook in de normale veerstand al prima doet. Toch is er een onvolkomenheid, maar dat zit in de bediening: dat de schakelaar voor die Sport-stand op de vloer zit, kan er nog mee door. Dat het controlelampje daar ook zit en niet op het instrumentenpaneel vinden we echt een misser.

Direct

Naast deze jongste uitvoering van Citroëns veel geprezen hydropneumatische vering konden we in de C5 tevens voor het eerst kennismaken met de nieuwe PSA-tweelitermotor met directe benzine-injectie. De als 2.0 HPi aangeduide krachtbron is een directe afgeleide van de bestaande tweeliter 16-klepper. Hij is ietsje krachtiger en moet bijna een liter brandstof per 100 km minder verbruiken. Dat laatste hebben we nog niet kunnen meten, maar de 140 pk sterke machine is een prettige kameraad in de omgang: niet te rumoerig, goed oppakkend en lekker krachtig. Op gehik of andersoortig onregelmatig gedoe hebben we de C5 2.0 HPi niet kunnen betrappen tijdens onze in hoog tempo afgeraffelde testrit.
Een andere prettige machine is de topdiesel, de 2.2 HDi. Geen verrassing, want we kennen hem al uit de Peugeot 607, maar het blijft opmerkelijk dat je 160 km/h kunt kruisen zonder ook maar iets van die motor te horen. Met zijn 314 Nm trekkracht is het een echte doorsjouwer.

Ruimte genoeg

Het interieur van de C5 biedt ruim plaats aan vijf inzittenden. Het meubilair is relatief soepel, maar steunt toch genoeg. Merkwaardig genoeg bevielen ons de met leer beklede stoelen minder goed dan de variant met stof. Naast voldoende interierruimte heeft de C5 onder zijn grote vijfde deur een mooi regelmatig gevormd bagageruim van 456 liter inhoud.
Het dashboard is strak gelijnd, maar heeft door de twee boogvormige glooiingen, die elkaar kruisen boven de middenconsole, toch iets aparts. Alle schakelaars zijn gegroepeerd rond de stuurkolom of op de middenconsole. Het schermpje voor het naviagtiesysteem zit middenboven op het dashboard; we kregen de indruk dat dat op het laatste moment was toegevoegd omdat de kunststof paneeltjes slecht aansloten op het dashboard. Die indruk werd nog verder versterkt door de bediening van het systeem, die naast de handrem zit; buitengewoon onhandig. Toch zitten er wel de nodige slimmigheidjes aan de C5: dubbele zonnekleppen, een groot dashboardkastje dat ook wordt gekoeld als je airco hebt, diverse bekerhouders en op de duurdere versies meestal tegen geringe meerprijs buitenspiegels die zich automatisch tegen de zijruiten vlijen als je de auto op slot doet. De basisuitrusting van de C5 Ligne Seduction is vrij compleet met onder andere een ruime collectie airbags, maar een airco krijg je pas een niveau hoger. Zit er ook meteen een radio met CD-speler bij waarbij het geluidsvolume automatisch snelheidsafhankelijk wordt geregeld. In de Exclusive komen daar nog zaken als xenon-licht, alarm en elektrisch verstelbare voorstoelen.
Heb je geen problemen met de uiterlijke verschijning van de C5, dan heeft deze - voorlopige - topper van het Citroën-gamma toch heel wat te bieden. Een hoogstaand comfort en flink wat ruimte zijn sterke punten van deze Citroën. Niet alle details vinden we even doordacht, maar dat wordt weer gecompenseerd door handigheidjes. Bepaald geen beroerde auto dus, maar het succes zal wel afhangen van de acceptatie van het uiterlijk in de kritische en trendgevoelige, zakelijke markt waar Citroën met deze auto toch een leuk graantje wil meepikken. Misschien dat de Break het in dat opzicht beter zal doen; we zullen die ook heel snel te zien krijgen.

Alle gegevens en prijzen zijn te vinden in CarBase Actueel.

Citroën

PRIVATE LEASE Citroën

INFO
Citroën C3
Citroën C3
Citroën C3
€ 349
Stel samen ▸
Citroën C3 Aircross
Citroën C3 Aircross
Citroën C3 Aircross
€ 414
Stel samen ▸
Citroën C4
Citroën C4
Citroën C4
€ 469
Stel samen ▸
Citroën C5 Aircross
Citroën C5 Aircross
Citroën C5 Aircross
€ 589
Stel samen ▸
Citroën C5 X
Citroën C5 X
Citroën C5 X
€ 689
Stel samen ▸
Citroën in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Citroën C3 1.2 PureTech C-Series Apple Car PLay /Android Navi./ Climate Control / PDC /Cruise Control

    Citroën C3 1.2 PureTech C-Series Apple Car PLay /Android Navi./ Climate Control / PDC /Cruise Control

    • 2021
    • 15.085 km

    € 18.950

    Citroën Xsara Break 1.6i-16V Différence*airco*cruise*1ste eigenaar

    Citroën Xsara Break 1.6i-16V Différence*airco*cruise*1ste eigenaar

    • 2003
    • 250.628 km

    € 800

    Citroën C3 1.4i Exclusive

    Citroën C3 1.4i Exclusive

    • 2003
    • 146.084 km

    € 2.250

Meer Citroën occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën specificaties
  • Citroën occasions
  • Citroën video's
Advies en informatie
  • Citroën tests
  • Citroën gebruikersreviews
  • Citroën index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer
Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Wie tegenwoordig nog wil scoren met een grote middenklasser, moet creatief zijn. Dat heeft...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • PREMIUM
    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger...

    • 26 april 2022
  • (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    206
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    48
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    46
    • 8 april 2022
  • Achtergrond
    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    54
    • 3 april 2022
  • Achtergrond
    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing maakte

    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing...

    234
    • 2 april 2022
Merk
Merk
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • PREMIUM
    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger...

    • 26 april 2022
  • (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    206
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    48
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    46
    • 8 april 2022
  • Achtergrond
    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    54
    • 3 april 2022
  • Achtergrond
    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing maakte

    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing...

    234
    • 2 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden