Gereden: Chevrolet Trax
De nieuwe Chevrolet Trax deelt een groot deel van zijn techniek met de Opel Mokka en rolt ook van dezelfde Zuid-Koreaanse band, maar is wel een stukje scherper geprijsd. Bij de basisversie bedraagt het prijsverschil 650 euro, bovendien krijgt de Trax altijd standaard airco mee. Wat rijden betreft, voert comfort de boventoon. Zo is het windgeruis ondanks de hoge bouw van de auto opvallend bescheiden. Hoewel de 18-inch wielen onder onze testauto de Trax wat stoterig maken op slecht wegdek, is het veercomfort in zijn totaliteit uitstekend te noemen. Tel daar de plezierige voorstoelen, de hoge zit en de goede ruimte-indruk die de Trax biedt bij op en we kunnen stellen dat de nieuwe Chevrolet een heel relaxt rijdende auto is. Ook omdat hij ook bij hoge snelheden opvallend stabiel op de weg ligt, zeker gezien de combinatie van een relatief hoog zwaartepunt en verhoudingsgewijs korte wielbasis.
Het interieur is lekker ruim. Zelfs als je tegen de 2 meter aanschurkt, heb je nog hoofdruimte over als je voorin de Trax zit. En achterpassagiers hebben evenmin te klagen, want hoewel deze auto zo'n 20 centimeter korter is dan een vijfdeurs Opel Astra, kunnen ook langere personen zonder problemen 'achter zichzelf' zitten. De gereden 1.4T heeft 140 pk, maar doet evengoed niet erg enthousiast aan. Onder de 2.000 tpm geeft de Chevy-vierpitter niet thuis, bovendien maakt hij een wat rauw geluid dat redelijk doordringt in het interieur. De 1.4T krijgt een handgeschakelde zesbak mee die licht en direct schakelt. Hoewel de afwerking op zich netjes is, schalen we de aanblik van het Trax-dashboard net wat lager in dan dat van de Mokka. Het digitale instrumentarium oogt ronduit goedkoop. Dat neemt niet weg dat de Trax een interessante nieuwkomer is in het alsmaar drukker wordende SUV-segment, met dank aan zijn bovengemiddelde ruimteaanbod en comfortniveau.
De volledige rij-impressie van de Chevrolet Trax staat in AutoWeek 18, die op woensdag 1 mei verschijnt.