Gereden: Chevrolet Aveo

Chevrolet Aveo
Met de Aveo gaat Chevrolet de strijd aan in de klasse van Punto, Polo en Corsa. Wij maken de allereerste kilometers de basisversie.

Groot zijn de aantallen niet voor Chevrolet in Nederland. Met de Cruze dacht het van oorsprong Koreaanse merk potten te kunnen breken in het C-segment, maar daar is vooralsnog weinig van terecht gekomen. Het is nu de beurt aan de Aveo om de Polo's en Punto's van deze wereld te beconcurreren. Die taak had zijn voorganger ook, maar van groot succes is nooit sprake geweest. Op het eerste oog is de nieuwe best een vlot ogend karretje. Hij kijkt een beetje boos de wereld in, heeft een hoge, oplopende taillelijn en opvallend grote achterportieren.

We gaan rijden met de 1.2, de basisversie dus. En al snel is duidelijk dat deze motor weinig puf heeft. In het vlakke Nederland om je er wel mee van A naar B, maar in de omgeving van het Zwitserse Zürich heeft de 86 pk sterke machine erg veel moeite om de gang erin te krijgen. Vering en demping zijn eerder comfortabel dan sportief, maar zeker niet week. De besturing werkt redelijk direct en doet niet doods aan. Het dashboard is van hard, grijs plastic, de opvallend gestileerde klokkenwinkel zorgt voor de vrolijke noot.

De basisuitvoering beschikt over ESP, niet over airco. Naast de 1.2 is er ook een 1.4 benzinemotor (100 pk) en later dit jaar volgt de 1.3 diesel (bekend van o.a. de Fiat Punto en de Opel Corsa) met 75 of 95 pk. De Aveo is er vanaf 11.695 euro.

De complete rij-impressie van de Chevrolet Aveo staat in AutoWeek 22, die komende woensdag in de winkels ligt.

Lezersreacties (59)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.