Gereden: BMW driecilinder
BMW heeft een compleet nieuwe motorenfamilie aangekondigd, een hechte familie zelfs. Afgetrapt wordt met een driecilinder. Inderdaad, ook bij BMW! Verder bestaat de familie uit een vier- en een zescilinderlijnmotor. Alle motoren delen meer componenten met elkaar dan ooit tevoren. En minstens zo interessant: we hebben het hier niet alleen over een benzine- of dieselfamilie. Nee, het is één grote familie. Een groot aantal onderdelen is niet alleen uitwisselbaar tussen de varianten met verschillende cilinderaantallen, maar ook tussen de benzine- en dieselreeksen. En of het nog niet genoeg is zullen alle drie- en viercilinder zowel in lengte als overdwars gemonteerd kunnen worden. Dit niet alleen voor Mini's maar ook voor auto's onder BMW-label.
Voor een eerste kennismaking krijgen we de gelegenheid even kort met een prototype te sturen, een BMW 1-serie met een in lengterichting gemonteerde driecilinder met naar schatting zo'n 180 pk. Na wat Ford heeft laten zien met z'n driepitter zijn de verwachtingen hoog gespannen. De auto is voorzien van een uitlaat die een luide sportieve brul voortbrengt, alsof het ze er bij BMW om te doen is te accentueren dat we met een driepitter op pad zijn. Een stukje zelfspot? Aan het geluid wordt nog gewerkt, aldus een BMW-ingenieur. Hoewel het nog om iets experimenteels gaat blijkt direct dat we met iets al behoorlijks verfijnds op pad gaan. Over het hele toerenspectrum bespeuren we beschaving. Geen spoor van onbalans; vreemde trillingen of vibraties zijn hem vreemd. Hier hebben ze de functie van balansassen helemaal door.