Gereden: BMW 125i
Een M-Performance-pakket erop, knalblauwe lak en enorme 19-inch wielen. Met deze outfit zou je haast denken dat het al een echte M is. Het echte vuurwerk moet echter nog komen, in de vorm van de M135i, die we al als concept gezien hebben. Tot die tijd moet de liefhebber van het snelle werk zich behelpen met de 125i of de 125d. Beide leveren 218 pk, de eerste is een benzine, de tweede een diesel.
De 2,0-liter turbo van de 125i sleurt er behoorlijk aan. Je kunt hem schakellui rijden, als je het Drive Experience Control op Eco Pro zet en de aanwijzingen opvolgt, dan zal de naald zelfs nooit boven de 2.500 toeren komen. Maar in deze zuinigheidsstand haal je natuurlijk niet alles uit het blok. Doe je dat wel en zet je het programma op Sport of Sport Plus dan hangt de motor echt geweldig aan het gas. Tot meer dan 7.000 toeren doorhalen? De 125i vindt het lekker. Overigens laat hij dat niet horen. Het is haast alsof je met een elektrische auto rijdt, iets meer geluid zou voor meer beleving zorgen. Bijvoorbeeld een enthousiast snerpje boven de 5.000 toeren. Een Golf GTI klinkt lekkerder.
Qua geluid mag het dan allemaal niet zo spannend zijn, de prestaties zijn goed. We halen niet de fabrieksopgave voor de 0-100-sprint maar met 6,8 tellen zit deze 125i daar maar 0,4 tellen boven. Toch een serieuze waarde.
Het valt op dat de 1-serie zelfs met 19 inch wielen en Pirelli P-Zero's in de maat 225/35/19 voor en 245/30/19 achter niet hard aanvoelt. De nieuwe 1-serie is wat dat betreft een heel andere auto dan zijn harde voorganger. Neem de uitgaande slag van de vering, die is best fors. Maar wat voelt hij lichtvoetig aan. De besturing wordt door het Drive Experience Control in de sport-stand aangepast, en reageert zodoende heel direct.
Een ding: bestel je de 1-serie met elektrische stoelen dan zit je net wat hoger dan in een exemplaar met gewone stoelverstelling.
Het volledige testdossier van de BMW 125i, inclusief metingen, staat binnenkort in AutoWeek