We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Mercedes-Benz heeft de nieuwe CLS op stapel staan, maar Audi is net op tijd om aan te haken in het segment van de luxe vierdeurs coupes. Het nieuwe kind heet A7 Sportback en wij maakten de eerste kilometers op Sardinië.
Het is al snel duidelijk dat Audi met de A7 Sportback een tandje sportiever publiek op het oog heeft dan met de A8. Al heeft de nieuwe luxe grote coupe van het Duitse merk niet zoveel met de toplimousine te maken als je op grond van z'n uiterlijk zou zeggen. De A7 Sportback staat juist op het platform van de komende A6 en stuurt beduidend scherper dan de A8.
Wij reden een 3.0 TDI met 245 pk en een koppel van 500 Nm, standaard voorzien van een zeventraps S-Tronic transmissie en quattro vierwielaandrijving. Een soepele en alerte aandrijflijn die je op je wenken bedient. Bovendien was onze auto voorzien van een verlaagd S-Line onderstel en daarmee gaat de A7 Sportback verrassend strak door bochten. De elektronische bekrachtigde besturing is opnieuw gekalibreerd maar laat nog wel wat te wensen over, terwijl de bochtenstabiliteit en koersvastheid prima zijn. Mooi is ook de manier waarop Audi de nieuwe A7 heeft volgehangen met gadgets; met alleen al drie schermen voor navigatie-adviezen kan elke gadgetfreak zijn of haar lol op.
De volledige rij-impressie van de Audi A7 Sportback lees je in AutoWeek 37, die vanaf woensdag 15 september overal te koop is.