General Motors in zwaar weer

General Motors in zwaar weer
Automobielgigant General Motors schrijft rode cijfers. Met name in thuisland Amerika zit het concern behoorlijk in de problemen. Het nieuwste wapen in de strijd: personeelskorting voor iedereen...
Automobielgigant General Motors schrijft rode cijfers. Met name in thuisland Amerika zit het concern behoorlijk in de problemen. Het nieuwste wapen in de strijd: personeelskorting voor iedereen...
In het tweede kwartaal van 2005 noteert General Motors in Noord-Amerika een verlies van 318 miljoen dollar.GM zit al een tijdje in een neerwaartse spiraal. Om de verliezen te beperken wordt haast gemaakt met het verplaatsen van de onderdelenproductie naar landen waar loonkosten minder hoog zijn. De hoge verliezen zijn voornamelijk te wijten aan het verlagen van de productie, hoge kosten voor materialen en hoge ziektekosten. Met de Europese tak van het concern lijkt het beter te gaan: vorig jaar schreef het bedrijf in het tweede kwartaal nog een verlies van 45 miljoen dollar, nu is dat een winst van 37 miljoen dollar.
Om de verkopen op te krikken kan in de VS iedereen tegen personeelskorting een auto bij de General Motors dealers kopen. Dat blijkt een groot succes: in juni werden 150.000 nieuwe auto's verkocht. Normaal worden tijdens dergelijk acties niet meer dan 80.000 tot 90.000 auto's afgezet. General Motors probeert met de actie, die loopt tot 1 augustus kopers bij de importmerken weg te houden. Die opzet lijkt niet te slagen. Tijdens de actie stappen vooral eigenaren van Ford en Chrysler over op General Motors-producten. Een andere kanttekening is dat dealers bij deze actie vooral hun oude voorraad modeljaar 2005 auto's proberen kwijt te raken. De uiteindelijke productie van nieuwe auto's ligt dus niet veel hoger dan normaal.
Pontiac de verliezer
Grote winnaars van het 'Employee Discount Program' zijn Buick, waar de verkopen met 36,4 procent toenamen en Hummer, waar een toename van maar liefst 210,5 procent werd geboekt. Pontiac stelde teleur: daar daalden de verkopen zelfs met 14,1 procent; wat het voortbestaan van het merk nog onzekerder maakt. Pontiac-dealers geven het vage imago van het merk de schuld van de malaise. Ook zouden de te veel lijken op andere producten van General Motors.
Overigens is er goede hoop voor de nabije toekomst. Van de nieuwe Hummer H3 wordt veel verwacht en ook de nieuwe Chevrolet Cobalt en de Pontiac Solstice zullen volgens GM de verkopen weer de goede kant op sturen.    

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.