Gelimiteerde oplage: Lotus Sport Exige 240R

Lotus Sport Exige 240R
Lotus introduceert de Sport Exige 240R. Er worden slechts 50 exemplaren van gebouwd het model dat wordt vervaardigd op dezelfde plek waar onlangs ook de 400 pk sterke Sport Exige raceauto is gebouwd.

Lotus introduceert de Sport Exige 240R. Er worden slechts 50 exemplaren van gebouwd het model dat wordt vervaardigd op dezelfde plek waar onlangs ook de 400 pk sterke Sport Exige raceauto is gebouwd.

De Lotus Sport Exige 240 R is voorzien van dezelfde van Toyota afkomstige 1,8-liter VVTL-i 4-cilinder motor als de normale Exige. Voor de Sport Exige levert hij 247 pk en een maximaal koppel van 236 Nm. Om dat de bewerkstelligen monteerde Lotus een supercharger en een intercooler en werd de software aangepast. Opmerkelijk is dat de motor onder meer wordt gekoeld door een luchthapper op het dak.
Met zijn nieuwe kracht kan de Lotus Sport Exige 240R in 3,9 seconden van 0 naar 100 sprinten; de 160 km/u bereikt de auto vanuit stilstand in 9,9 seconden. De topsnelheid bedraagt 249 km/u. Het gewicht van de Lotus ligt rond de 930 kg.
De banden van deze gelimiteerde Exige hebben in vergelijking tot het normale model een aangepast hoogte/ breedteverhouding. Dit is gedaan omdat dan gemakkelijk slicks te monteren. Lotus haast zich om te zeggen dat die alleen voor circuitgebruik zijn bedoeld. Bij gele Sport Exiges zijn de wielen gespoten in 'Satin Black' terwijl bij zwarte auto's de velgen in 'High Power Silver' zijn gespoten.
In de Sport Exige 240R is een badge aangebracht met het nummer uit de speciale serie van 50 stuks. In het interieur overheersen geel en zwart. Tot slot is er een Blaupunt stereo met cd-wisselaar standaard en is de toerenteller die doorloopt tot 10.000 tpm een indrukwekkend details.

Van de 50 auto's zijn 40 exemplaren bestemd voor de Europese markt. De overige 10 stuksgaan naar Japan. De Nederlandse prijs van de Exige 240R is vastgesteld op 86.222 euro.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.