Geld te veel? Deze Engelse exoten koop je voor €60.000

Aston Martin, Bentley of Morgan?

Bentley Arnage T occasion

Enkele weken geleden dook plots de welbekende Gaston op in het straatje achter het woonhuis van schrijver dezes. Dan weten wij: er worden prijzen uitgedeeld. Waarom dat met zoveel spektakel gebeurt? Simpel: de kans dat je een flinke prijs wint, is nagenoeg nihil, dus wordt er flink wat publiciteit gemaakt. Met de winnaars als stralend middelpunt, want al die duizenden verliezers zie je uiteraard nooit! Toch begon het wat te kriebelen. Stel dat je een grote prijs wint of plots een fikse erfenis ontvangt en je ineens een leuk bedrag aan een droomauto kunt besteden. Een echte exoot, dus geen Jaguar of Porsche. Zelfs Maserati komt niet door de ballotage. Waarmee zou je gaan rijden? Kortom: deze week gaan we exclusief winkelen met 50 tot 60 mille op zak. Is onze mobiele droom iets duurder? Geen probleem: geld zat!  We zoeken het in de Engelse hoek, want omdat collega Frank Jacobs onlangs een Rolls-Royce kocht, kunnen wij niet achterblijven. We komen uit bij een Aston Martin, een Bentley en een Morgan. 

 

Aston Martin V8 Vantage Roadster Sportshift - 2007 - 107.825 kilometer - €57.500

Uiteraard wilden we een Ferrari portretteren, maar de tijd dat je voor 50 mille zo’n fantastische F355 GTS had, is voorbij. In ons bestand komen enkel oudere, minder geliefde modellen als de Mondial voorbij en die stamt nog uit de tijd dat Ferrari’s nukkig en niet al te betrouwbaar waren en voorzien van een ietwat vreemde zitpositie. Nee, dan Aston Martin. Hun modellen behouden niet echt hun waarde, waardoor je met ons budget een relatief ruime keuze hebt: open of gesloten, V8 of V12, handgeschakeld of automaat. Of je neemt de Cygnet, maar dat is een verbouwde Toyota iQ, dus die doet niet mee.

Deze Aston Martin V8 Vantage doet wel mee, want kijk eens naar die schitterde kleurencombinatie: zwartmetallic (Onyx Black) vanbuiten, cognackleurig leer vanbinnen. Hij staat in het Gooi (waar anders?), bij een aanbieder van meer exclusief spul, maar helaas wordt over garantie niet gerept en dat met zo’n prijs … Wel is het duidelijk dat deze bolide eind 2021 een nieuwe koppeling kreeg. Het uiterlijk is op en top Brits: klassieke lijnen en een beschaafd, maar toch gespierd voorkomen. In 18 seconden is de kap geopend en geniet je van de atmosferische 4.3-V8. Bij lage toeren houdt de krachtbron zich op de achtergrond, maar vanaf zo’n 4.000 tpm brult hij er flink op los. Tunnel in, flipperen naar een lagere versnelling en gas op de plank richting de 7.500 toeren. Kippenvel! Dan is deze occasion een echt James Bond die rake klappen uitdeelt.

Hier en daar ontwaren we enkele stukjes kunststof in het comfortabele en luxe interieur, maar hoofdzakelijk zijn prachtige materialen gebruikt en is de afwerking zorgvuldig. Twee personen hebben genoeg ruimte, jammer is wel dat de kapconstructie veel bagageruimte opslokt: er blijft slechts 145 liter over. Over de exploitatiekosten (denk aan gemiddeld 1 op 6,6 en verzekeringspremie) hebben we het niet: geld zat. Een in alle opzichten stevige (grip, bouwkwaliteit) topklassewagen die nimmer ordinair wordt.                  

Signalement

Merk Aston Martin 
Type V8 Vantage Roadster Sportshift 
Bouwjaar september 2007
Kilometerstand 107.825
Vraagprijs €57.500
Waar te koop? Auto Villa, Naarden

Technische gegevens

Motor V8, 4.280 cc
Max. vermogen 283 kW/380 pk bij 7.300 tpm
Max. koppel 410 Nm bij 5.000 tpm
Bagageruimte 145 l 
Max. aanhanger geremd n.b.
Gem. verbruik 1 : 6,6
0-100 km/h 5,0 s
Topsnelheid 280 km/h

Bentley Arnage T - 2005 - 66.327 kilometer - €59.950

Is bovengenoemde Aston Martin je te klein, bijvoorbeeld omdat je een gezin hebt, dan ligt een luxe sedan voor de hand. Vind je een Rolls-Royce te protserig en is Maybach te veel Mercedes-Benz, dan blijft Bentley over. Wat te denken van deze grijze Bentley Arnage: ingetogen luxe én kracht, want de klassieke 6,75-V8 heeft in deze T twee turbo’s gekregen. En geloof het of niet: met zijn prestaties doet hij dan helemaal niet zoveel onder voor de Vantage, ondanks zijn gewicht van bijna 2,5 ton. Pomphouders, de overheid en verzekeraars zijn blij met je, maar dat weet je als je zo’n toplimo aanschaft.

Want vóór alles is de Arnage een salon op wielen: kostbaar leer, hout en andere edele materialen zover het oog reikt (ook het hemeltje is met leer bekleed). Het dashboard met zijn vele in chroom omvatte klokjes is een lust voor het oog, de motor bij volgas een streling voor het oor. Badend in alle weelde reis je volkomen ontspannen naar mondaine oorden. Heb je eens echt haast? Weet dan dat het onderstel is aangepast aan het enorme potentieel (875 Nm koppel). Akkoord, je merkt best dat je met een grote en zware vierwieler onderweg bent, maar het forse rubber plus het tractiesysteem houden de boel verrassend goed in het gareel. Zolang je geen al te wilde acties onderneemt, gaat hij zelfs bijna sportief de bocht om. Maar overdrijf je, dan grijpt de elektronica vrij bruusk in en dat past wat minder bij deze occasion die uit al zijn poriën nobelheid ademt. Anderzijds: de modelnaam Arnage verwijst naar een bochtencombinatie in het circuit van Le Mans, wat uiteraard een regelrechte verwijzing is naar de vele successen die het Britse merk daar beleefde. In tegenstelling tot de Vantage-aanbieder wordt hier wel over garantie gesproken: daarvoor geldt een meerprijs.   

Signalement

Merk Bentley  
Type Arnage T 
Bouwjaar april 2005
Kilometerstand 66.327
Vraagprijs €59.950
Waar te koop? Ibalo Sportscars B.V., Goor

Technische gegevens

Motor V8, 6.750 cc, twinturbo 
Max. vermogen 336 kW/457 pk bij 4.000 tpm
Max. koppel 875 Nm bij 3.250 tpm
Bagageruimte 374 l
Max. aanhanger geremd n.b.
Gem. verbruik 1 : 4,9
0-100 km/h 5,8 s 
Topsnelheid 270 km/h

Morgan Plus 8 - 1994 - 42.184 kilometer - €59.950

Wat is in de exclusieve klasse nog meer te koop voor een mille of 50, 60? Donkervoort, Excalibur, Morgan … Hé, Morgan! Die pakken we er ook bij. Zo portretteren we ditmaal drie Britse auto’s in Op Zoek Naar, en dat is tegenwoordig geen sinecure. Veel Britse merken hebben inmiddels het loodje gelegd, maar het kleine Morgan doorstond alle stormen. Misschien wel door zo dicht mogelijk bij zichzelf te blijven en de romantiek van het oorspronkelijke autorijden te behouden. Dat zie je: vloeiende spatborden, een lange motorkap met louvres, laag uitgesneden portiertjes, reservewiel achterop, vaak schitterende draadspaakvelgen (helaas niet op deze Morgan Plus 8) … Dat alles op een frame van Belgisch essenhout, zoals dat al sinds 1936 bij de vierwielers gemeengoed was.

Zoals de bouwers het zelf zeggen: “The car they forgot to stop making!” Rijdend in een Morgan zul je vaker positief bejegend worden dan in Vantage of Arnage, maar daar staat wel iets tegenover. Of beter gezegd: niets, want comfort schittert door afwezigheid. Een starre achteras in combinatie met bladveren en een weinig vergevingsgezinde veer/dempercombinatie zorgt ervoor dat je wanneer je over een geldstuk rijdt, je voelt of het kop is of munt … Ben je lang, dan fungeer je als windvanger (klein voorruitje), bagageruimte is amper voorradig (alhoewel de Vantage slechts 5 liter méér biedt) ... Maar beeld je eens in om met deze fraai blauwmetallic, Nederlandse auto een rit door de Schotse Hooglanden te maken. Of de Alpen. Of dichterbij: Eifel, Ardennen, Sauerland … Eén met je roadster, de weg en de elementen. Een trouwe groep ‘Morganisten’ houdt die traditie in ere, dus erg vaak worden Morgans niet aangeboden. De HF-PB-30 is inmiddels 30 jaar oud, maar moet nog een best bedrag opbrengen (ook hier geen woord over garantie). Dat maakt de aanschaf van een Morgan financieel gezien nog het aantrekkelijkst van dit trio.    

Signalement

Merk Morgan
Type Plus 8
Bouwjaar januari 1994
Kilometerstand 42.184
Vraagprijs €59.950
Waar te koop? Automobielhuys Misker, Nieuw-Amsterdam

Technische gegevens
Motor V8, 3.946 cc 
Max. vermogen 140 kW/190 pk bij 4.750 tpm
Max. koppel 312 Nm bij 2.600 tpm
Bagageruimte 140 l
Max. aanhanger geremd n.b. 
Gem. verbruik 1 : 7,8
0-100 km/h 6,0 s 
Topsnelheid 200 km/h

Wat is jouw droomauto als je zo’n 50 à 60 mille mag uitgeven?

Dromen zijn bedrog, zong Marco Borsato ooit, maar dromen mag. Van mooie auto’s, bijvoorbeeld. Wij gingen met 60 mille op stap en kwamen met deze drie Britten thuis. Maar wat zou jouw droomauto zijn als je een dergelijk bedrag mocht uitgeven en je vooralsnog geen zorgen hoefde te maken over de exploitatiekosten? Een van de geportretteerde modellen? Of van een van de genoemde merken (o.a. Donkervoort, Maserati, Porsche of bijvoorbeeld Lotus). Wellicht ligt jouw voorkeur ergens anders, bijvoorbeeld bij een camper, dan wel klassieker/oldtimer. Laat het ons weten! En wij? Misschien dat wij toch een Koningsdaglot kopen …

Lezersreacties (57)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.